Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vårdguiden säger upp samarbetet med ”Malou efter tio”

Publicerad: 6 Februari 2015, 07:53

Ovetenskapligt innehåll, bland annat en "bajsdrink" som ska motverka autism, får den landstingsdrivna sajten att säga upp annonssamarbetet.


En bajsdrink som påstods kunna behandla autism och uppgiften att en vetefralla skulle ge en omdelbart muskelförsvagande effekt blev för mycket för Vårdguiden.

”Vår bedömning var att målgruppen som nås via tv-programmet stämmer väl överens med den målgrupp som kan ha särskilt stor nytta av information om de möjligheter som den nya lagen ger. Som den här annonseringen framställs, kan det tolkas som att 1177 Vårdguiden står bakom eller påverkar innehållet i programmet vilket vi naturligtvis inte gör. Att medverka i den här typen av annonsering var en felbedömning från vår sida och vi väljer därför att avbryta den. 1177 Vårdguiden står för hög trovärdighet och allt medicinskt innehåll på webbplatsen kvalitetssäkras av experter från vården och bygger på evidens och beprövad erfarenhet. Vi är måna om vår trovärdighet och vill undvika missförstånd., skriver Maria Bång, pr- och pressansvarig för Vårdguiden, till Dagens Medicin.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.