Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Våra bästa sidor

Publicerad: 22 December 2010, 13:20

Vill du njuta av läckra förstasidor från hela landet? Här visar ett antal redaktioner upp något av det bästa de gjort i år.


Medievärlden bad ett antal redaktioner att skicka in de bästa förstasidorna de gjort i år samt en kort motivering. Här är resultatet:
📷
Expressen:
Göran Forsberg, layoutchef: På valdagen 2010 gick Expressen tillbaka till sina rötter. Tidningen som startades i november 1944 för att motverka de nazistiska strömningarna i samhället gjorde nu, nästan 66 år senare, ett tydligt ställningstagande den dag Sverige och svenskarna för första gången kunde rösta in ett främlingsfientligt parti i Sveriges riksdag.
I Expressens publicistiska idé står det: ”Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet.”Expressens förstasida från valdagen 2010 illustrerar detta i all sin tydlighet. ”En av Expressens viktigaste förstasidor någonsin”, sa Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Landskrona Posten:
Torbjörn Pettersson, designansvarig: Notan växer för kommunen i den stora Åhlénsbrandens spår (spektakulär historia som uppmärksammats mycket. En flicka, som tidigare anlagt bränder, var omhändertagen enligt LVU. Då hon skrevs ut från barn- och ungdomspsyk fick Landskrona kommun problem att hitta ett nytt familjehem. Istället placerades hon tillfälligt hemma hos sin mamma trots tidigare dåliga erfarenheter. Resultatet blev förödande. Flickan anlade en storbrand – och sen krävde försäkringsbolagen kommunen på stora belopp för att man brustit i ansvar och omsorg). Vår illustratör har fiffigt nog gjort ut notan som ett Åhléns-kvitto ovanpå en bild från branden. I hyllan ovanför huvudet ligger ett par puffar (pratbubbla med ett oavslutat citat från schlagerräven Lasse Holm och en huvudlös bild (bara bröst/arm-partiet syns) på en tjej som vill tävla med världen främsta armbrytare. Båda fungerar som cliffhangers och gör att man vill läsa mer inne i tidningen.

Norran:
Torbjörn Enmark, designansvarig: En angelägen topp med en människa i centrum.
En oerhört stark och talande bild där AIK-fansens budskap vävs in i helheten – utan att vi förlorar vår fristående roll.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.