Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 28 april 2015, 10:22
Förra året ökade investeringarna i kategorierna sponsring och event, visar IRM:s och SEFS:s siffror för helåret 2014.
Ämnen i artikeln:
SponsringFörra året ökade sponsringen med 2,3 procent och omsätter nu 6,7 miljarder. Events ökade med 6,3 procent och omsätter nu 6,8 miljarder.
Det innebär att 10 procent av de totala reklaminvesteringarna förra året gick till sponsring.
”Det är historiskt, var tionde reklamkrona tillfaller nu sponsring. Det här är ett styrkebesked för vår bransch och bekräftar vår starka position hos företagen runt om i Sverige”, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen i ett pressmeddelande från IRM.
Tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna står idrotten för, medan social- och kultursponsring står för en fjärdedel av sponsringsinvesteringarna. Idrottssponsringen ökade med 4 procent jämfört med 2013. 60 procent av sponsringen går till regional reklam.
Axel Andén
Ämnen i artikeln:
Sponsring