Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Var tionde reklamkrona till sponsring

Publicerad: 28 April 2015, 10:22

Förra året ökade investeringarna i kategorierna sponsring och event, visar IRM:s och SEFS:s siffror för helåret 2014.


Ämnen i artikeln:

Sponsring

Förra året ökade sponsringen med 2,3 procent och omsätter nu 6,7 miljarder. Events ökade med 6,3 procent och omsätter nu 6,8 miljarder.

Det innebär att 10 procent av de totala reklaminvesteringarna förra året gick till sponsring.

”Det är historiskt, var tionde reklamkrona tillfaller nu sponsring. Det här är ett styrkebesked för vår bransch och bekräftar vår starka position hos företagen runt om i Sverige”, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen i ett pressmeddelande från IRM.

Tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna står idrotten för, medan social- och kultursponsring står för en fjärdedel av sponsringsinvesteringarna. Idrottssponsringen ökade med 4 procent jämfört med 2013. 60 procent av sponsringen går till regional reklam.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sponsring

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.