Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Var tionde nerladdning blir en prenumeration

Publicerad: 16 September 2011, 05:07

Omkring var tionde nerladdning av någon av Bonniers dagstidningsappar leder till en prenumeration. Det säger Pontus Schultz, ansvarig för Bonniers Ipadprojekt News+ och Mag+.


Ämnen i artikeln:

Pontus Schultz

Några exakta siffror över hur många som laddat ner DN, DI:s och Sydsvenskans Ipad-appar i dag vill han inte avslöja. Men antalet växer hela tiden.

I slutet av januari, efter bara några månader på marknaden, hade 26 000 laddat ner DN:s app, 20 000 DI:s app och 6 000 hade tankat hem Sydsvenskans app enligt uppgifter till Medievärlden.

Lösnummerförsäljningen är marginell, det är i princip bara prenumerationerna som ger några intäkter, enligt Pontus Schultz.

Bonniers har också haft möjligheten att förinstallera appar på de Samsungs Galaxy Tab som säljs via Telia. Något som visat sig mycket framgångsrikt när det gäller att fånga in prenumeranter. Där har närmare 50 procent av alla som köpt plattan betalt för en prenumeration på någon eller några av de tio Bonnierappar som följer med.

Det gäller att hitta smarta sätt att nå, speciellt nya, läsare:

Det är ett stort problem att synas när man bara har en app bland tio miljoner andra. I dag är inte problemet att producera appen utan att sälja den, säger Pontus Schultz.

Ämnen i artikeln:

Pontus Schultz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.