Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Var är så unikt med er granskning av Bonniers, Åsa Linderborg?

Publicerad: 8 November 2010, 12:45

Aftonbladet inledde idag sin artikelserie om Bonnierföretagens ägande och deras inflytande över svenska medier. Åsa Linderborg är kulturchef på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetÅsa Linderborg

Artiklen är från 2010.

– Det är en bra fråga. Det är 20 år sedan Arne Ruth granskade Bonniers i Dagens Nyheter. De är en av landets största makthavare men blir sällan granskade eftersom så många människor är beroende av dem för sin försörjning. Men det kanske är fel att kalla det en granskning. Det är snarare en sammanställning av Bonniers ägande och hur det påverkar vilka nyheter vi får, vilka böcker vi får läsa och vilka filmer vi får se.

Vad är syftet med serien?

– Vi hoppas på en diskussion om mediekoncentrationen. Är det rimligt att Sverige saknar lagstiftning mot mediekoncentration när EU efterfrågar det? Argumentet mot är att en lagstiftning stryper det fria ordet men i Bonniers fall är det tvärtom. Reaktionerna vi fått hittills visar att det är en efterfrågad granskning.

Kommer ni att granska Schibsted också?

– Det är inget vi planerat men jag är inte främmande för det. Samtidigt är det en lite barnslig reaktion, om en ska granskas så ska alla granskas. Om Bonnierägda tidningar skulle granska Schibsted skulle jag inte tycka det var konstigt alls.

Hur många delar blir det?

– Fem delar med en avslutande kommentar på söndag. Vi hoppas på en debatt och har avsatt utrymme för svar och kommentarer.

Läs första delen i artikelserien här.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

AftonbladetÅsa Linderborg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.