Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Väntekartan – pendlarens guide till förseningarna

Publicerad: 6 december 2012, 04:04

Idag lanserar SvD, UNT, NT, Corren och HD Väntekartan - en livekarta för pendlare som bygger på användarnas egna bidrag. KORRIGERAD


Sajten är en uppföljning på succén med Räntekartan som bland annat vunnit Stora Journalistpriset och Årets Dagstidning – Årets Innovation.

Det som skiljer Väntekartan från Räntekartan är att vi lagt mycket tid på de mobila delarna och att göra det enkelt att skicka in position, kommentar och bilder via mobilen, säger Svenska Dagbladets webbchef Fredric Karén.

Tjänsten har två huvudsyften:

1. Att de som använder tjänsten ska hjälpas åt att bygga en bra trafikkarta för pendlare.

2. Att sätta press på trafikbolagen.

Vi har alla läst intervjuer där de säger att de är rustade och att det inte blir några förseningar i år. Men varje år blir det förseningar, och de kostar miljardbelopp i förlorad arbetstid.

Den kommande veckan kommer de inblandade tidningarna att publicera en mängd artiklar där de granskar kollektivtrafiken och förseningarna.

Det går att göra en massa journalistik på de slutsatser du kan dra av kartan. Förhoppningsvis kommer vi också få in bilder från frusna människor på perronger, och mobilnummer så att vi kan kontakta dem.

Finns det med några uppgifter från trafikbolagen i kartan?

Nej, vi har valt att i första steget bara ha läsargenererad data. Vi kan tänka oss att göra en lösning med SL:s och SJ:s api:r, det kommer säkert i nästa version.

Krävs det en kritisk massa för att tjänsten ska bli intressant?

Det är klart, ju fler som rapporterar, desto bättre blir tjänsten. Det är inte säkert att vi får in så mycket direkt. Vi vill att Väntekartan ska växa successivt och bli en naturlig del av folks vardag.

Kommer positionen alltid att geotaggas automatiskt, eller går den att lägga in manuellt?

På datorn går det att lägga in manuellt, på mobilen är det geoposition som gäller.

Jag tänkte att det blir lite säkrare data om det är geotaggat?

Vi kan inte ansvara för att allt på kartan är rätt. Det kommer komma folk som tycker att det är jättekul att rapprotera förseningar fast det inte är några. Men om du ser ett stort kluster av förseningar på ett ställe, så är det nog något där.

Varför samarbetar ni just med dessa tidningar?

– Det här är ett gemensamt projekt, idéen föddes vid ett gemensamt möte och sedan har vi utvecklat den tillsammans. HD bjöd vi in litet senare eftersom vi vet att Skåne ofta är hårt drabbat av trafikförseningar under vinterhalvåret.

Kommer fler tidningar att ansluta?

Om det är fler som vill hänga på så finns det absolut möjlighet till det, men varje ny tidning tar lite utvecklingstid eftersom kartorna måste anpassas lokalt.

Enormt gensvar på SvD:s ”Säg din ränta” 

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.