Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vanligast med annonsblockerare i Sverige

Publicerad: 20 September 2016, 05:06

Svenskarna är flitiga användare av annonsblockerare, visar en ny undersökning av Adobe.


Ämnen i artikeln:

Adobe

Närmare en tredjedel, 28 procent, av svenskarna har installerat någon form av annonsblockerare. Det visar rapporten Advertising Demand Report 2016: Europe från Adobe Digital Insights (ADI) som Resuméskriver om.

Svenskarna är flitigast användare av annonsblockerare av de undersökta länderna, men tätt därefter kommer Tyskland (27 procent), Danmark (26 procent), Kanada (24 procent) och Spanien (19 procent).

Av rapporten framgår vidare att 71 procent av trafiken till svenska webbsidor drivs genom annonser på andra sidor, till exempel sociala medier. Det europeiska snittet ligger på 68 procent.

”Det är intressant att se att svenskarna använder sig av Adblockers i så pass hög uträckning samtidigt som en så stor andel av internettrafiken hos svenskarna är annonsgenererad. Det visar inte minst att kvaliteten på annonserna i dag inte lever upp till krav på relevans utan i stället uppfattas om irritationsmoment”, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud, i en kommentar till rapporten,enligt Resumé.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.