Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vändning på reklammarknaden

Publicerad: 30 April 2010, 07:35

Under första kvartalet 2010 uppgick reklamintäkterna till närmare 6,8 miljarder, vilket är cirka 250 miljoner mer än motsvarande kvartal 2009.


Första kvartalet ligger tillväxten på nära 4 procent.

Internet- och tv-reklamen ökar med tvåsiffriga tillväxttal första kvartalet, men även Storstadspressen ökar annonsintäkterna markant jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Det gäller även radio och kvällspress.

Att reklammarknaden redan nu visar tydliga tecken på vändning vittnar om en underliggande tillväxtkraft på marknaden som återkommer när förtroendet för ekonomin kommer tillbaka. Detta ser man kanske allra tydligast i TV-reklamen som vänder en nedgång till en ökning med närmare 10 procent, fortsätter Magnus Anshelm. Likaså bör man notera att ryktet om bannerns död är klart överdrivet. Displayannonseringen, som till stor del utgörs av banners, ökar nämligen med hela 11 procent, säger IRM:s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.