Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Van att kämpa i uppförsbacke

Publicerad: 17 November 2010, 09:06

Situationen kunde vara enklare för Ulrika Obstfelder-Peterson och säljavdelningen på VF. Inte nog med att man har ett antal tunga konkurrenter att tampas med och att krisen slår hårt mot länet. Dessutom har man genomfört en omorganisation som inneburit att man nu är tre säljare färre.


Artikeln publicerades i oktober 2009.

Sett i det perspektivet borde hon vara rätt nöjd med ett resultat fram till och med augusti på bara minus tre procent. Men inte.

Så länge det är ett minustecken före är jag inte nöjd.

Sedan Ulrika Obstfelder-Peterson tog över som försäljningschef på VF har hon inskärpt behovet av fokus på kundnytta och att öka kundnärvaron.

Behövdes det?

Kanske jag tycker det, ja.

Några större problem med att få medarbetarna att gå i den riktning som hon vill har hon inte upplevt. Trots att det delvis handlar om att få folk att tänka om och jobba på ett annat sätt. Något som också innebär kritik mot det fokus säljavdelningen hade tidigare.

Det kan vara lättare när man kommer utifrån att göra en sådan förändring.

Den nya organisationen började fungera i våras. Av de 10 tjänster som drogs in på VF var tre säljare. Men de som är kvar har jobbat hårt för att det inte ska synas i resultatet. Att man inte ligger lika bra som i fjol beror till stor del på att riks och platsannonseringen sjunkit drastiskt.

Jag är full av beundran för att de lyckats hålla ångan uppe, säger Ulrika Obstfelder-Peterson.

Alla har gått in i det här med sådan optimism och visat en verklig vilja.

Den ökade närvaron hos kunderna ska fyllas med kvalitet. Först och främst säkerställa att de verkligen vet vad VF kan erbjuda.

Det är lätt att bli hemmablind. Bara för att vi vet det betyder det inte att våra kunder gör det.

Visst är det tufft att vara andratidning. Men samtidigt går det inte att bortse från vad VF har att erbjuda menar Ulrika Obstfelder-Peterson:

Vi har en räckvidd på 65 000. Av dessa är 40 000 unika för VF. Det är många människor.
Närmare 80 procent av dessa har enligt egen uppgift god ekonomi.

   Så visst har vi något att erbjuda.

Men om man har kundens bästa för ögonen, är det inte bättre att rekommendera dem att gå i NWT där man ändå når betydligt fler läsare?

Jag säger aldrig till en kund att de ska välja bort något. Men också att det enda jag kan prata om är VF och våra produkter. Och går man i Trippeln (VF, Karlstads-tidningen och Metro) når man 110 000 människor. Och 50 000 av dessa läser inte någon annan tidning. Så då spelar det ingen roll att vi är andratidning. För dem är vi förstatidning.

Även om man jobbat mycket med att skapa kundfokus och vara kundnyttiga och kommit en bra bit på vägen är man inte framme. Men om tre år så kanske:

Då ska vi ha Sveriges bästa säljgäng. Det är målet vi strävar efter.

Hur ser resultatet ut då?

Inte är det minus i alla fall.

Ny vd för VF

Ulrika Obstfelder-Peterson:

har varit försäljningschef på VF sedan augusti 2008. Innan hade hon  närmast varit vice vd för handelskammaren i Värmland. Hon medger att det  är bra att ha ett stort kontaktnät men att man samtidigt väldigt fort  byter sida och blir en säljare även i deras ögon.

visste inte riktigt vad hon gav sig in på men ångrar inte klivet in i tidningsbranschen.

hade hört att det skulle vara höga murar mellan marknad och redaktion  på en tidning. Men det har jag inte märkt någonting av här. Tvärtom.

anser att det gäller att vara ute och träffa kunder för att få en  affär. De skapas i mötet mellan människor. Det gäller alla branscher.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.