Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vad vet ni som ingen annan vet, Albinsson & Sjöberg?

Publicerad: 10 November 2008, 13:40

Albinsson & Sjöberg har som första tidskriftsförlag skurit ned i personalstyrkan inför en hotande lågkonjunktur. 16 anställda varslades, med resultatet att 10 sades upp.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– Vi gör det här som försiktighetsåtgärder. Vi befinner oss inte i någon kris än, men vi har viss erfarenhet. Det här är fjärde gången på 30 år som vi gör sådana här förberedelser. Tidigare var det -78, 89-90 och 98-99, säger Stig L Sjöberg.

Hade ni rätt då?

– För 20 år sedan var vi också tidigt ute och sedan följde de andra efter. Det är inga andra tidskriftsförlag som vidtagit sådana här åtgärder än, den här gången. Det handlar lite om vilken fas man vill gör det.

Biltidningar märker tidigt av konjunkturen?

– Ja, de drabbas hårt vid lågkonjunktur. Och det finns fler nu, de är lätta att göra för det finns otroligt mycket material. Skulle man backa bandet så är den samlade upplagan otroligt mycket större nu än den varit. Det kanske är så att vi återgår till mer normala förhållanden. Någon sade att båtbranschen backar tre år tillbaka i tiden nu, det är nog något liknande för bilbranschen. En del biltidningar försvinner, vi bidrar med en.

Vilken då?

– Street Extreme har vi lagt ner. Krediterna för unga killar verkar ha stramats åt.

Vilka andra titlar har problem?

– Bilsport har haft problem med upplagan och har det fortfarande. Ekonomiskt är det inga problem, vi har anpassat oss till det.

Räcker de här åtgärderna?

– Ja, det hoppas vi.

Har ni gjort något annat?

– En del omorganiseringar, och vi har moderniserat den tekniska produktionsapparaten, automatisk sidstyrning och autorepro exempelvis.

Är det svårt för dig personligen att varsla folk?

– Det känns inte bra alls. Det här är ett av få familjeföretag som finns kvar på orten, och då har man en annan relation. Det är klart att det är tufft, men om man inte gör något riskerar man de andra jobben också. Vi är den största arbetsgivaren i Karlskrona som fortfarande bor kvar på orten. Det är ett socialt tryck, jag får frågor på stan. Jag tycker att personalen har tagit det med lugn, det är en är en bra stämning och tillförsikt inför framtiden.
Axel Håkansson

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.