Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vad kommer läsarna att reagera på imorgon, SvD?

Publicerad: 27 Augusti 2009, 09:45

Morgondagens Svenska Dagbladet är helt omgjord och innehåller en ny helgbilaga: K, som nu ska komma fredag, lördag och söndag.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionLena K SamuelssonSvenska Dagbladet

– Att jag sitter på hela omslaget, det är inte så vanligt. När de börjar bläddra hoppas jag att de känner ”wov vad spännande, det här vill jag ta till mig”, säger chefredaktören Lena K Samuelsson.

Vad är det som är nytt?

– Vi har haft en stor diskussion om vår journalistik, vårt innehåll och vår form. Vi vill anpassa oss mer till läsarnas behov och lyfta fram våra analytiker och skribenter mer. Hela SvD får en ny form, nya avdelningsstarter, mer färgtoner, och ett nytt typsnitt, Sueca. Det är en rejäl omgörning av hela tidningen och alla bilagorna, men det är de tre K:na är den tydligaste förändringen.

Har ni jobbat med fokusgrupper?

– Ja, det arbetet har varit väldigt omfattande, vi har gjort många djupintervjuer.

Har annonsörer och mediebyråer varit inblandade i arbetet?

– Ja, läsare, medarbetare, annonsörer, mediebyråer, kritiker och kollegor. Vi är väldigt glada att det är så många människor som varit med och bidragit.

– Vi har inte flugit in någon guru som berättat hur vi ska göra, vi har gjort allt inhouse i en öppen process. Den nya tidningen är helt framtagen av våra medarbetare och det är vår AD Anna W Thurfjell som tagit fram den nya formen.

Hur förändras N?

– Den blir mer affärsinriktad och får ett nytt ämnesområde, privatekonomi. Det blir två olika ämnesområden i bakvagnen: ”Jobbet” och ”Pengar och Prylar”.

Och de nya K-bilagorna?

– Inflödet kommer från kulturen och feature. Av alla olika kulturyttringar har vi valt att särskilt satsa på litteraturen, där vi har en stark position. På feature har vi valt mat, resor, mode och hälsa. Fredagar blir det Nöje, mat och vin. Lördagar: litteratur, mode, trend och shopping. Söndagar: friare reportage inom kultur och livsstil, samt resor och hälsa.

Innebär det här ökade eller minskade kostnader?

– Nej, vår produktion ligger kvar som den legat.

Är K-bilagorna en affär i sig?

– Svenskan är affären. Med tre K blir hela veckan bättre.En sak som återkommit i dialogen med läsarna är att förväntningarna och läsandet är helt olika en stressig tisdag och en lugn lördag. Det har vi tagit fasta på.

Har ni en egen organisation som ska jobba med helgbilagorna?

– Ja, det kommer att vara cirka 15 – 20 personer som jobba med helgmaterialet, men det kommer inte att vara så tydliga gränser. Ann Axelsson är helgchef och har en desk med redigerare, featurechefer och bildredaktörer. Till det kommer reportrar och fotografer.

Blir det mer Stockholmsfokus i de nya K-bilagorna?

– Nej vi har aldrig satsat på Stockholm på det sättet, vi skriver för vår målgrupp som är storstad, och det har inte med den geografiska platsen Stockholm att göra.

På vilket sätt ska ni utveckla dialogen med läsarna?

– Vi ska jobba mer med öppna artikelserier, som börjar med att vi frågar läsarna vad de har för idéer, synpunkter och frågor. Just nu efterlyser vi läsare med erfarenheter av, och synpunkter på, vårdnadsbidraget.

Morgondagens K-etta:

Morgondagens K-etta

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.