Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vad innebär riksdagens beslut om digital moms, Henrik von Sydow?

Publicerad: 19 Maj 2011, 10:58

Igår beslutad sig en enig riksdag för att verka för sänkt moms för digitala tidningar, tidskrifter och böcker. Henrik von Sydow är ordförande i skatteutskottet.


Det här är riksdagens yttrande till EU-kommissionen om det framtida mervärdesskattedirektivet. Riksdagen är nu enig i den här frågan, vilket ger yttrandet extra tyngd.

Yttrandet lyfter upp aspekten att digitala böcker och tidningar inte omfattas av möjligheten till reducerad moms. I praktiken fungerar det som en digital straffskatt, vilket vi reagerar starkt mot. Det ska inte vara någon skillnad mellan den traditionella och den digitala världen.

Är det här allt Sverige kan göra för att påverka, eller finns det fler saker?

Vi har en löpande dialog med skattekommissionären Algirdas Semeta och tar då upp de här frågorna.

Finns det en samsyn i EU om digital moms, eller är det främst Sverige som driver frågan?

Jag tror att det är en särskilt viktig fråga för Sverige, och vi försöker prata om det när vi träffar representanter från andra länder. Och det finns ett intresse, det märker vi.

Hur snabbt kan det nya direktivet komma?

Det ligger några år framåt i tiden.

Skulle Sverige kunna föregå det nya direktivet och sänka momsen på digitala publikationer?

Det tror jag är en svår reformstrategi. Vi ska efterleva det direktiv som finns, och försöka förändra det som inte är bra.

Blir det lättare för regeringen att driva frågan med det här yttrandet i ryggen?

Ja, det är klart.

Min bedömning är att skattekommissionen lyssnar på allmänheten, så det är en ppmaning till privatpersoner och branschorganisationer att också komma med synpunkter. De spelar roll!

Riksdagen vill införa sänkt moms på digitala tidningar

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.