Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vad hände med Mr Norran, Anette Novak?

Publicerad: 15 Februari 2011, 12:45

När Norran för några månader sedan utlyste tjänsten som digital affärsutvecklare, ombads intresserade att ansöka via sociala medier. Den mystiske Mr Norran fick stort genomslag på facebook och twitter. Men var det han som i slutändan fick jobbet? Anette Novak är chefredaktör på Norran.


Ämnen i artikeln:

Norran

 Det blev inte han. Ansökan var intressant och rolig men vi hade många väldigt bra kandidater av hög kvalitet. Tre gick vidare i en vända med tester och därefter gick två vidare till djupintervjuer.

Vem blev det och varför?

 Han heter Ulf Blomqvist och kommer närmast från Vinnova. Kombinationen av bakgrund och erfarenhet kändes helt rätt. På Vinnova har han jobbat med strategiska innovationssatsningar på nya tjänster och smarta IT-lösningar. Det är samma sorts frågor som vi jobbar med internt. Hans kompetens kompletterar dessutom ledningsgruppen där hans tjänst är placerad. Vi är flera kreativa och spontana personer men för att få en bra balans behövs även mer analytiska och strukturerade personer.

Hur ser hans roll på Norran ut?

 Vi håller på att skapa den just nu. Det här är en helt ny tjänst som är oerhört viktig rent strategiskt. Det vi måste göra är att hitta digitala intäkter, ställa om från att ha varit en siloorganisation till en miljö som ständigt innoverar, som genererar, sorterar, fokuserar och kan hitta fram till nya digitala intäkter.

#Framtidsverkstan syns ofta i ditt twitterflöde. Vad är det?

Det är en del i det här viktiga arbetet med att skapa en ny struktur. Vi bjuder in personalen i olika omgångar och låter dem delta i strategiarbetet. Dels för att alla ska förstå förändringarna som sker men också för att få ta del av deras idéer. En annan del är vårt intranät som är helt interaktivt och där medarbetarna kan lägga upp egna idéer som sedan behandlas av en arbetsgrupp som analyserar om det är värt att gå vidare med idén, utifrån bland annat intäktspotential, konkurrenssituation och utvecklingskostnad.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Norran

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.