Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vad bloggeliten egentligen säger?

Publicerad: 20 November 2008, 13:54

Kan du skillnaden mellan CPC, CPA och CPM? Då kan du sluta läsa nu. För övriga finns här en ordlista som förklarar vad nätevangelisterna predikar om


Det är Daniel Nüüd, projektledare på Mindpark, som tagit fram ordlistan.
Han har listat ett stort antal termer för såväl bloggare som vanliga nätanvändare.
Resultatet ­ en riktig ”Pillar article”.

För de som möjligen inte har full koll på alla termer:

CPC/Kostnad per klick: Förkortning för kostnad per klick eller cost per click . Ett annonssystem där annonsörer bjuder en viss summa pengar som de är villiga att betala per besökare som klickar på deras annons. Detta betyder att en annons som grundar sig på denna affärsmodellen bara kostar för annonsören de gånger någon verkligen bara klickar på den.

CPA/Kostnad per aktion : Förkortning för kostnad per aktion eller cost per action. CPA representerar ett system och en affärsmodell där annonsören bara betalar för sin annons om besökaren utför en viss handling, t ex registrerar sig för ett nyhetsbrev osv.

CPM/Kostnad per mille : Förkortning för kostnad per mille, (mille betyder 1000 på latin). Ett annonssystem
där annonsörer betalar ett fast pris för att få sina banners eller annonser visade 1000 ggr på en specifik webbplats.

Pillar article/ långa och strukturerade bloggartiklar som innehåller användbar information och resurser. Pillar artiklar är av stor vikt när det kommer till att bygga auktoritet och driva trafik till hemsidan.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.