Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vad är det nya konceptet, Bo Högborn?

Publicerad: 26 November 2010, 12:49

I februari ändrar Ulricehamns Tidning sitt upplägg. Mer tonvikt ska läggas på det lätta materialet, mindre på till exempel den kommunala bevakningen. Chefredaktör Bo Högborn förklarar hur man tänkt:


   Det borde jag inte berätta för dig, det ska komma som en överraskning för läsarna.

Dubbelläsningen är nog rätt liten så det går nog bra.

   Det har du nog rätt i.

Jo, vi ska göra en uppfräschning i början av februari. Och då blir det också ett delvis nytt redaktionellt innehåll. Vi ska bli ännu mer tillgängliga genom att tona ner det tunga materialet och satsa lite mer på det lätta.

Vad är det tunga materialet?

   Vi har gjort en kartläggning av det redaktionella innehållet och sett att vi lägger mycket krut på den tunga kommunala bevakningen.

Är det fel?

   Nja, den är basen egentligen. Och kommer att finnas kvar som en grundstomme. Men har fått lite för stor del.

Vad är det för lätt material ni ska satsa på?

   Det blir en blandning av allt möjligt. Lite mer familje. Lite sånt. Och så ska vi ha mer näringslivsnyheter också.

Låter lite motsägelsefullt om man vill satsa mer på det lätta materialet?

   Precis. Men vi ska ha en näringslivssida i veckan i alla fall.

Har ni gjort någon läsarundersökning?

   Inte den här gången.

Så det är bara magkänsla?

   I princip. Samt lite extern hjälp.

Hur kommer omgörningen att påverka upplagesiffrorna tror du?

Förhoppningsvis innebär den att vi kan hålla upplagan på ett bra sätt.

Vi har gjort en kart

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.