Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vad är det för fel på ekonomijournalistiken, Pontus Schultz?

Publicerad: 9 Oktober 2008, 13:08

Affärspressen tappar i Orvestos räckviddsmätningar. Veckans Affärer backar med över tio procent. Tidningens chefredaktör Pontus Schultz skriver på sin blogg om ekonomijournalistikens förtroendekris.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionPontus SchultzOrvestoVeckans Affärer

– Vi är för tvärsäkra och påstår ofta att vi sitter inne med sanningen. Vi måste bli mer ödmjuka och bättre på att vara tydliga med varför vi skriver som gör och vilka perspektiv vi väljer att lyfta fram. Vi vet att våra läsare är begåvade och kan dra egna slutsatser.

Vad menar du med att ekonomijournalistiken befinner sig i en förtroendekris?

– Det vi upplever just nu är en finansiell härdsmälta. Jag läser så gott som all europeisk och amerikansk affärspress och ingenstans har det varnats tillräckligt mycket för de höga riskerna. Jag tror inte att det finns någon som skulle ge affärspressen gott betyg för bevakningen av krisen.

Vilka konsekvenser får det?

– Det kommer att bli ett blamegame och många kommer att skylla på medierna. Det viktiga är att vi som jobbar inom medierna ställer oss frågan: Vad gör vi nästa gång? och inte upprepar misstagen. Vi på VA har kört i diket som alla andra.

Vad ska ni göra för att förbättra er?

– I slutet av november kommer vi med ett specialnummer där vi försöker förklara krisens orsaker och konsekvenser. Just nu jobbar tre av våra reportrar med det.

Veckans Affärer backar i senaste Orvesto-mätningen med över tio procent till 107 000 läsare. Kommentar?

– Affärspressen backar varje gång börsen gå ner. Varumärket VA står starkt. Vi har haft en positiv trend i två år och ser en stor tillströmning till vår webb. Vi har ökat trafiken med 40 procent under finanskrisen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.