Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Utmaningarna är gemensamma”

Publicerad: 28 december 2017, 12:27

Norrans chefredaktör Marcus Melinder. Foto: Jeanette Lövgren

Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare för Norran, tror att branschen under 2018 allt mer kommer att inse att utmaningarna är gemensamma – och ta nya initiativ till strategiska samarbeten.


Vad var årets stora mediehändelse?

– Utan tvekan rapporteringen och bevakningen av #metoo. En medial revolution som skoningslöst gjort upp med unkna och förlegade maktstrukturer. Men också något som har lett till nödvändiga och konstruktiva diskussioner om pressetik.

Vad var årets viktigaste publicering?

– När skådespelaren Alyssa Milano, den 15 oktober, uppmanade alla som någon gång utsatts för sexuella trakasserier eller övergrepp att skriva #metoo gjorde hon tveklöst årets viktigaste publicering.

Vad var sämst under året?

– Att så kallade ”fejknyheter” nu blivit en etablerad term i vår vokabulär och något vi hela tiden behöver förhålla oss till. Under året kom en undersökning från TU där vidden av problemet med fejknyheter blev tydligt. Bland annat uppger åtta av tio att fejknyheter påverkar svenskarnas syn på fakta. Ett problem som dessvärre knappast kommer att bli mindre under kommande valår.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Jakten på lönsamhet kommer att prägla 2018. Det innebär bland annat att arbetet för att öka de digitala intäkterna, samtidigt som verksamheterna anpassas till sjunkande upplagor, kommer att intensifieras.

– Vi kommer också under nästa år att se en bransch som allt mer inser att utmaningarna är gemensamma och därför tar nya initiativ till strategiska samarbeten, både redaktionellt och kommersiellt.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.