Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Utgivarna klubbade nytt medieetiskt system

Publicerad: 29 April 2014, 06:52

En gemensam medieombudsman och en gemensam medieetisk nämnd. Det är grunden i det nya medieetiska system som Utgivarna vill ha. Nu ska arbetet med att utforma en handlingsplan för att komma dit börja. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Utgivarna

I går sa Utgivarnas styrelse enhälligt ja till att fortsätta att arbetet med att bilda en medieombudsman och en medieetisk nämnd som får ansvaret för att etiskt granska den publicistiska verksamheten i alla medier.

Nu ska Journalistförbundet och Publicistklubben bjudas in till överläggningar om hur det nya systemet ska utformas. Någon tidsplan för arbetet är inte fastställd.

Det viktiga är att det blir rätt, inte att det går fort, säger Utgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter.

Den svåraste frågan att hantera, enligt henne, handlar om hur det ska bli tydligt för allmänheten att verksamheter med så olika utgångspunkter kan bedömas på samma grunder. Hur ska public service som har opartiskhet inskrivet i uppdraget förenas i samma etiska system som medieföretag där ett av grundfundamenten är ta ställning och driva olika linjer?

Det går att hitta ett system som klarar av det, det är jag övertygad om, säger Jeanette Gustafsdotter.

Advokat Peter Danowsky har på Utgivarnas uppdrag tittat på hur ett gemensamt system för det som i dag är Granskningsnämnden och PO/PON skulle kunna se ut. Men för att komma dit krävs det några lagändringar är hans bedömning.

En lösning kunde vara att skriva om Radio- och tv-lagen så att Granskningsnämndens uppdrag flyttas över till MO/MEN.

En annan att hitta en lösning där kraven på bland annat opartiskhet stryks i public servicebolagens sändningstillstånd.

En tredje, och som Peter Danowsky bedömer det mest framkomlig, väg är att ett nytt villkor skrivs in i sändningstillståndet där PS-bolagen åläggs att ansluta sig till ett system för självreglering i ordnade former. Det är också den vägen som Utgivarnas styrelse ställt sig bakom.

Det gäller att både få med lagstiftarna och de som ska se till att regelverket efterlevs, säger Jeanette Gustafsdotter.

/Läs hela utredningen här/

Kraven på en blivande medieombudsman blir större än på dagens pressombudsman. Personen ska kunna hantera, förstå och vara väl insatt i hur det fungerar på såväl mycket kommersiellt inriktade publicistiska företag som till exempel kvällstidningar samtidigt som hen också ska veta hur det är att verka inom public service och känna till de krav som ställs på den verksamheten. Men det kommer inte att bli några problem att hitta en sådan tror Jeanette Gustafsdotter.

Jag är övertygad om att det finns ett antal personer som klarar av det.

Ämnen i artikeln:

Utgivarna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.