Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Utan journalister hade bröderna aldrig fått upprättelse”

Publicerad: 5 Januari 2018, 08:02

Arbetarbladets chefredaktör Helena Nyman tycker att Fallet Kevin var förra årets viktigaste publicering. "Utan ifrågasättande journalister hade bröderna aldrig fått upprättelse. Det är de här gångerna en med stolthet kan säga att en är journalist".


Ämnen i artikeln:

Arbetarbladet

Vad var årets stora mediehändelse?

– Kan inte välja en. Attentatet på Drottninggatan måste vara med här. Händelsen påverkade ett helt land. Jag fick första samtalet direkt då när det hände från en kollega som var inne på H&M och som såg en galning köra en lastbil på gågatan. Med gemensamma resurser livesände Mittmedia på alla sina sajter direkt då och dagarna efter. Det blev maffigt hur vi nådde ut med våra lokala vinklar.

– Och #metoo-rörelsen förstås. #metoo har redan och kommer även fortsättningsvis vara ett viktigt upprop som jag tror på riktigt kommer göra skillnad i vardagen, på arbetet, i skolan och i föreningen. Ribban har sänkts för när och hur vi tar upp de här frågorna. Mycket gammal sunkighet finns kvar på redaktionerna – även om det blivit bättre än när jag började. Jag har en stark tro på framtiden och att min dotter blir behandlad med respekt och slipper bli kladdad på.

Vad var årets viktigaste publicering?

– Fallet Kevin – brödernas öde berörde oss alla djupt. Ännu ett exempel på att ett riktigt gräv kan göra skillnad. Rättsväsendet begår misstag som får katastrofala följder för enskilda personer. Utan ifrågasättande journalister hade bröderna aldrig fått upprättelse. Det är de här gångerna en med stolthet kan säga att en är journalist.

Vad var sämst under året?

– Hans Roslings död. Så mycket sundhet och klokhet försvann på samma gång.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

–  En valrörelse där vi kommer att vara extremt uppmärksamma på desinformation och avsändare. Jag vill egentligen inte använda begreppet fake news eftersom det faktiskt bara står för fakta och åsikter som en inte delar, men jag är helt övertygad om att svenskarna anser att media håller på med det, att vi mörkar. Branschen har en viktigare uppgift än någonsin att göra valet och partiernas sakfrågor begripliga för väljarna.

– Vid sidan om valet blir nästa år en viktig markör för hur kommersiella medier lyckas få betalt för digital journalistik. Vi är på god väg, men det är ännu långt kvar till den medvetenhet våra trogna papperstidningsläsare besitter.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Arbetarbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.