Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

USAs magasin tappar lösnummer i ekonomiska krisen

Publicerad: 12 Augusti 2008, 09:26

De amerikanska magasinen och tidskrifterna tappade rejält i upplaga under första halvåret. Orsaken är den urholkade ekonomin: konsumenterna drar ner på bland annat tidskriftsköpen.


Det är framför allt lösnummerförsäljningen som viker på den amerikanska marknaden, skriver Associated Press i en analys. Konsumenterna har mindre att röra sig med när bensin och livsmedel blir dyrare, de tänker sig för, handlar mer sällan och mer genomtänkt., säger John Harrington, en medieanalytiker till AP.

Förlagen möter nergången med att satsa hårt på prenumerationer. Dock är marginalen på lösnummerförsäljningen mycket bättre, så nergången kommer att märkas i intäkterna.

Samtidigt med lösnummernergången har förlagen drabbats av drastiska tapp i annonsförsäljningen. I juli rapporterade man om drygt 8 procent färre annonsidor under andra kvartalet än i fjol. Det är framför allt bilar och datorer som rasar, med 21,3 repektive 17,5 procent under första halvåret, skrev New York Times i juli.

De flesta stora populära tidskrifter tappar i upplaga. People är ett av de få undantagen.

Förlagen möter problemen med olika grepp. Rolling Stone, det klassiska rockmagasinet, byter som exempel sitt format för att göra det enklare att få plats i ställen och för att erbjuda annonsörerna enklare lösningar, skriver AP.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.