Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Uppror mot priset på dödsannonser

Publicerad: 17 Augusti 2012, 08:33

I en Facebooktråd ifrågasätter läsare priset på dödsannonser.


Det började med ett inlägg i Correns Facebookgrupp.

”Det är 14 dagar sedan mina barns gammelmormor gick bort och idag trillade räkningen ner i brevlådan. 2458:- för en dödsannons i en tidning som hon troget varit prenumerant på i över 40 år, det känns som en riktig pungspark!

Men om man istället heter Arne på 60+ som älskar långa skogspromenader och tycker om att äta majonnäs å jordnötssmörsmörgåsar i regnet, och titta på Hem Till Gården -repriser, ja då kostar hans kontaktannons istället 299:- med lika många tecken?”

Det är helt centralt för oss att få kontakt med den här personen för att få reda på om något gått fel i hanteringen, om han inte fått reda på priset i förväg. Men han ringer inte tillbaka. Dock har han i en uppföljande kommentar i Facebooktråden erbjudit sina konsulttjänster i hur man hantera negativa virala kampanjer, vilket är lite märkligt, säger Correns publisher Charlotta Friborg.

Inlägget har nu dolts från Correns Facebookgrupp av användaren själv, men har ändå fått 35 000 likes och 850 kommentarer.

Kommentarerna riktar sig mot priset på dödsannonser i allmänhet, inte bara mot Correns priser.

Det är en fråga att ta på stort allvar. Våra priser ligger i underkant om vi jämför med lika stora tidningar. Men jag kan förstå känslan när man är i en utsatt situation när en nära anhörig gått bort, och en massa saker säljs på en. Det här är en konsumentdiskussion man måste ta på allvar.

Hur tycker du att diskussionen har varit?

Det är intressant att det är så starka reaktioner, och att diskussionen har fått riksspridning. Folk jämför priserna på olika tidningar. Det är också många som påpekar att det är upp till en själv om man vill köpa en tjänst eller inte.

Kommer ni att förändra något?

Det har vi inte fattat något beslut om, men vi ser ju ständigt över priset på våra annonser.

Varför är prisskillnaden så stor?

Vissa annonser kan man skriva in själv, det här är en helt annan hantering. Det ingår korrektur och att man ska kunna ändra och det ska vara symboler i annonsen. Och platsen måste vara värdig och se bra ut med hänsyn till alla andra som har dödsannonser. Det är en väldigt speciell sida.

Varför diskuterar ni inte priset med läsarna i facebooktrådarna, förutom i ett inlägg från marknadsavdelningen?

Det känns inte som att Facebook är rätt forum för att diskutera priset på annonser, det är en diskussion som vi måste ha internt.

Medievärlden har sökt användaren som skrev det ursprungliga inlägget.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.