Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Uppåt för lokalpressen i mars

Publicerad: 8 April 2014, 05:13

Landsortspressen hade en tillväxt på 4,9 procent i mars. De totala reklamköpen ökade med 17 procent jämfört med samma månad i fjol.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Mediebyråernas köp av annonsutrymme i landsortstidningarna har ökat två av tre månader som under 2014. I januari var tillväxten drygt 8 procent och i mars nästan fem procent. Tappet i februari drar dock ner den sammanlagda ökningen till 1,5 procent för första kvartalet.

Storstadspressen fortsätter dock att tappa. 14,5 procent i mars och 8,1 procent för kvartalet som helhet. Kvällspressen går det ännu sämre för. Marssifforna visar en tillbakagång med 30,8 procent vilket innebär att kvartalsförsäljningen minskade med 20,4 procent.

Marknaden som helhet har dock fått luft under vingarna. Försäljningen för mars steg med 17,4 procent vilket innebär att kvartalssiffrorna visar på en tillväxt med 8,4 procent.

Såväl tv-kategorin som internetannonseringen ökade med över 30 procent i mars.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.