Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

UNT vände till vinst

Publicerad: 17 Februari 2011, 11:38

UNT vände förlust 2009 till ett rörelseresultat på 16,1 miljoner 2010. Målsättningen för 2011 är dock betydligt högre ställd.


Omsättningen var 464,1 (464,5) miljoner och rörelseresultatet 16,1 (-42) miljoner. Det ger en rörelsemarginal på 3,5 procent.

Är ni nöjda med marginalen?

Vi har startat på en väldigt låg nivå, och fått en rejäl fart. Vi jobbar mot ett mål på 10 procent och har en budget för innevarande år som pekar åt det hållet, säger UNT:s vd Dan Lannerö.

Efter strukturaffären med NTM-koncernen innehåller resultatet en hel del jämförelsestörande poster: Tryckeriverksamheten ligger inte längre i UNT-koncernen, (2009 var intäkterna från beställningstryck 32 miljoner). Resultatet 2010 påverkas också av omstruktureringskostnader av engångskaraktär på 11,3 miljoner och 2009 års resultat påverkades av kostnader för avgångsvederlag och uppsägningslöner på 30,6 miljoner kronor.

Ska man rensa lite grovt kan man säga att vi gjorde ett resultat på minus 11 miljoner ifjol och plus 20 miljoner i år, en resultatförbättring med cirka 30 miljoner alltså, säger UNT:s vd Dan Lannerö.

Med tanke på strukturaffären, satsningen på tv och byten av system är han nöjd med resultatet, som överträffar budgeten. Han säger också att de besparingar som beräknats som följd av samgåendet med NTM-koncernen uppfyllts.

Förutom besparingar har det inneburit att vi har nya möjligheter att göra saker. Tv-satsningen hade vi aldrig mäktat med på egen hand. Det är en väldigt lokal satsning men med stöd av koncernens resurser.

Kommer tv-verksamheten att gå plus i år?

Nej, det kommer att ta ett tag innan den får ett positivt resultat. Men det är en strategisk satsning som jag är övertygad om är rätt på sikt.

I år räknar UNT med förbättringar både på kostnads- och intäktssidan. Effekterna av personalnedskärningarna hade bara effekt sista halvåret 2010 men får full effekt 2011. Och året har börjat bra.

Vi är ungefär 10 procent upp på annonsintäkter i januari.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.