Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Unt.se fick betalt för satsningen

Publicerad: 12 Januari 2007, 12:59

Upsala Nya Tidning satsade på en rejäl översyn av unt.se i höstas. Det har betalat sig i stark utveckling av trafiken - och större intresse från lokala annonsörerna att finnas med på hemsidan.


Första veckan 2007 ligger unt.se i topp bland tidningssajter utanför de tre stora städerna. Tidningar med ungefär lika stor pappersupplaga är klart distanserade, som Nerikes Allehanda och Östgöta Correspondenten. Även betydligt större Helsingborgs Dagblad har en bit upp till UNT.
Förbättrade sökmotorsfunktioner hjälper till, ovanpå tidningens satsning: I mitten av oktober förändrades den redaktionella organisationen, utseendet och innehållet på unt.se. Medarbetare flyttades från pappersredaktionen till nätredaktionen, som nu har 8,5 tjänster inklusive nyhetschef och fotograf, och integrationen av arbetet med de olika kanalerna förbättrades.

– Vi ska vara först och bäst på allt som händer i vår region, det är målet, säger redaktionschef Roger Berglund. Det var vi inte så tydligt tidigare.
Som konkurrenter räknar UNT lokalradion, Aftonbladet och Expressen med de lokala sajterna.
– Vi fick skärpa till oss. Nu lägger vi ut mer och vi har satsat på läsarmedverkan.
Läsarnas nyheter och Läsarnas bilder är populära funktioner.

En satsning på sporten har pågått under större delen av 2006 som ett eget projekt, med projektanställda medarbetare och parallella uppdragslistor. På nätet gäller snabbhet: rörligt och onlinereferat. Det har uppskattats mycket av läsarna, enligt Roger Berglund. SM-finalen i bandy och Sirius kvalspel i fotbollen är två stora evenemang som har gett besökstoppar på över 20 000 på ett dygn. Topparna har lett till höjda vardagstal.
– Vi permanentade sportsatsningen från årsskiftet, och kommer att göra en liknande satsning nu med nöjesjournalistiken.
Den satsningen kommer också att börja som ett projekt under ett halvår.

Nätframgångarna har ökat intresset för unt.se bland de lokala annonsörerna.
– Vi utgår från blygsamma tal, men det går så bra att det påverkar budgeten för 2007 .

Tidningar utanför storstad, v 1 2007
Unt.se 123 257
Hd.se 102 011
Dalademokraten.se 95 327
St.nu 91 888
Na.se 85 860
Vk.se 80 329
Corren.se 73 919
Vlt.se 66 215
Nsd.se 58 742
Norran.se 57 740

Källa: Kia-index

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.