Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Unikt räckviddsverktyg för dagspress

Publicerad: 26 Augusti 2008, 06:21

Tidningsutgivarna och Sveriges Mediebyråer har med Sifos hjälp utvecklat ett unikt räckviddsverktyg. Dagligen görs 1000 intervjuer om dagstidningsläsning. "Antagligen världens bästa räckviddsmätning", kallar TUs vd Anna Serner, nya Orvesto Dag.


Arbetet med att få ett betydligt vassare räckviddsverktyg började för ett år sedan när Sveriges Mediebyråer tog kontakt med Tidningsutgivarna. Det finns ett starkt behov av att tydligare kunna visa reklamköparna förutsättningar för investeringar i dagspress.

Orvesto Dag ersätter Mediepuls-mätningen. Dagligen görs 1000 telefonintervjuer där personerna frågas om dagstidningsanvändningen igår, idag, i förrgår. Det ger 3000 observationer vid varje samtal.

”Säkrare valuta” och ”snabbare data”, talar Per Rosvall, vd i Sveriges Mediebyråer om.

Orvesto Dag betalas av de stora morgontidningarna och annonspaketen. Den omfattande satsningen ska ge starkare position i konkurrensen på annonsmarknaden. Dagstidningarna har fått se sin del av reklamkakan sakta krympa i takt med att internet tagit en allt större del. Av de drygt 12 miljarder av annonsköpen som görs via mediebyråerna i år kommer omkring 4 miljarder att placeras i dagspress.

Tidningsutgivarnas investering i det nya verktyget är ”den tid vi lagt ner”, säger Anna Serner.

Avtalet gäller i fem år. Tidningsutgivarna och Mediebyråerna räknar med att samarbetet också ska ge dem en framskjuten position i utvecklingen av framtidens mätningar.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.