Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Unga medievanor följer med i vuxen ålder

Publicerad: 21 Maj 2008, 07:06

Nordicoms Mediebarometer 2007 visar att de nya medievanorna bland unga flyttar upp i åldrarna, vilket enligt rapporten tyder på att de följer med in i vuxenlivet.


Undersökningen visar bland annat att internetanvändandet i det närmaste fördubblats sedan 2003 och att den aktivitet som ökar mest på internet just nu är interaktiv individanvändning ”social networking”.

Det har tidigare varit ovisst om ungas medievanor följer med i vuxen ålder. Den senaste Mediebarometern tyder på att de gör det.

”Förändrade medievanor har konstaterats bland unga, 15 till 24-åringarna, de senaste åren. De har till dels förflyttat sitt TV-tittande från SVT och TV4 till andra kanaler, de har ersatt lyssnande på CD med mp3-spelare, Internetanvändningen konkurrerar ut TV-tittandet tidig kväll då ungdomarnas Internetanvändning är som mest intensiv, de spelar ofta TV- och datorspel, de använder Internet för att – inte minst – läsa kvällstidningen och de tittar även på webb-tv i större utsträckning än andra grupper. Årets Mediebarometer visar att sådana vanor nu blir allt vanligare även bland äldre åldersgrupper, det handlar främst om 25 till 44-åringarna.”.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.