Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Unga konsumerar allt mer nyheter

Publicerad: 7 Oktober 2013, 10:01

Nyhetskonsumtionen bland unga har ökat. Men de hittar dem inte i papperstidningar.


Mobilen är den kanal där ungas nyhetskonsumtion ökat mest. Det visar nya siffror från Statens medieråd.

Den vanligaste nyhetskällan är tv, förutom för gruppen 17 till 18-åringar som får merparten av sina nyheter från mobilen.

Andelen som tar del av nyheter i papperstidningar är tydligt lägre än när motsvarande mätning från 2010.

Den sajt som får mest besök av åldersgruppen 9 till 12 år är Youtube, för äldre ungdomar är det Facebook som gäller.

I undersökningen ställdes också frågor om inställningen till reklam på tv. En klar majoritet menar att den är tråkig och/eller irriterande. Men reklam på internet är ännu värre.  Några frågor om ungdomarnas inställning till reklam i papperstidningar ställdes inte.

Att mobilanvändningen förändrats visas också i att nu använder 94 procent av alla 15-åringar sina mobiler till att vara ute på nätet. 2010 var siffran 12 procent.

Smartphones är i majoritet i samtliga åldersgrupper.

1000 barn mellan 9 till 12 år och 1000 mellan 13 och 18 år ingår i undersökningen. Ladda ner hela här:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.