Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Unga akademiker läser inte bloggar

Publicerad: 22 Januari 2007, 14:21

Bland unga akademiker är det ytterst få som läser kvällstidningar. De är flitiga internetanvändare, men inte så pigga på att läsa eller skriva bloggar. Det visar en ny undersökning om unga akademikers medievanor, utförd av professor Lennart Weibull på Göteborgs Universitet.


Studien gäller medievanorna bland akademiker i Göteborg i åldrarna 25-39 år. En morgontidning läser 67 procent av kvinnorna och 65 procent av männen, minst fem dagar i veckan. Däremot läser endast 9 respektive 8 procent en gratistidning och endast 5, respektive 5 procent en kvällstidning minst tre dagar i veckan. Vanligast med morgontidning i hushållet är det bland studenter inom ekonomi/juridik, medicin/odontologi, lärande.

91 procent av akademikerna använder internet flera gånger i veckan, mot 63 procent av allmänheten, och 72 procent av allmänheten i samma ålder (25-39 år). Ekonomi/juridik- och teknikstudenter är bäst på att använda internet för nyhetsinhämtning

Medan Göteborgsakademikerna är betydligt flitigare på att skicka och ta emot e-post (84 procent gör det) och ta del av nyheter på internet (61 procent), än vad allmänheten är, ligger de på samma nivå som allmänheten när det gäller att läsa bloggar (7 procent gör det), att skriva bloggar (2 procent) och att kommentera nyhetsartiklar och bloggar (3 procent).

Vad kvällstidningarna förlorar på papper, tar de igen på nätet 40 procent av Göteborgsakademikerna läser Aftonbladet och 14 procent Expressen på nätet minst tre dagar i veckan. För den lokala morgontidningen är siffran 18 procent, för DN.se 13 procent , för DI.se 12 procent och för SvD.se 7 procent.

Göteborgsakademikern är mindre intresserad av nyheter, men mer intresserad av politik och samhälle än ett tvärsnitt av befolkningen i samma ålder. I akademikerns hushåll är bärbar dator betydligt vanligare än i snitthushållet, men när de gäller övrig medieteknik finns det inga större skillnader.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.