Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Underhållningsmedier tappar i förtroende – vid nätsvar

Publicerad: 22 November 2007, 08:50

Förtroendet för medierna har ökat något i år. Sveriges Radio har dessutom gått om IKEA och är ny etta. Men en omläggning av den klassiska fötroendeundersökningen, från telefonintervjuer till nätenkäter ställer till jämförelserna. Framför allt Aftonbladet och TV3 blir betydligt mer kritiskt bedömda av nätsvararna.(Uppdaterad)


Medieakademins fötroendebarometer har genomförts i tio år. Nu är man på väg från de traditionella telefonintervjuerna till nätenkäter. I år gjordes 250 telefonintervjuer och 750 nätenkäter.
Nästa år kommer man att ha gått över helt till nätenkäter.

-Vill man ha högre resultat ska man använda telefonintervjuer, sa Sören Holmberg när barometern presenterades idag före lunch i Göteborg.
De som svarar på nätenkäter är mer kritiska. Antagligen mer ärliga.

Generellt har förtroendet för medierna ökat något, med likartad resultat i telefon och på nätet.

Men populärkulturinstitutioner som Aftonbladet och TV3, som Lennart Weibull uttryckte det, bedöms klart tuffare på nätet. Anledningen är att nätenkäter tenderar att ha en högre utbildad och yngre publik. Som har en mer kritisk syn på medier.

Om detta vittnar också förtroendet för radio/tv samlat. Det har ökat i telefonintervjuerna, 59 procent, men är bara 48 procent i nätenkäten. Enligt Lennart Weibull beror det på att folk i allt mindre grad definierar mediet efter public service – i takt med att lyssnar och tittarandelen minskar.

Förtroendet – telefon/nät
SR 79/76
SVT 76/70
TV4 52/45
DN 60/57
TV3 24/12
Kanal 5 28
Aftonbladet 28/16

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.