Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Två stora distributörer lämnar TU

Publicerad: 4 Augusti 2009, 07:09

Distributionsföretagen Tidningsbärarna och Tidningstjänst lämnar Tidningsutgivarna vid årsskiftet. För mycket pengar, för osäker nytta är orsaken.


De två företagen har lämnat in sina uppsägningar före halvårsskiftet, för att kunna lämna vid kommande årsskifte.

–    Vi nöjer oss med att vara med i Medieföretagen, säger Tidningsbärarnas vd Ingemar Stensson.
–    Det är inte så kul för Tidningsutgivarna, det handlar ju om en hel del pengar.

Men orsaken är att företaget inte ser nyttan av medlemskapet i TU. Innan Tidningsutgivarna och Tidningsarbetsgivarna TA slogs samman 1994 var Tidningsbärarna bara med i TA. Att vara med i den sammanslagna organisationen var naturligt. Men efter en delning är organisationstilhörigheten öppen igen.

Ägarna, de stora tidningsägarna i Sydsverige, Sydsvenskan, Skånska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad och Gota Media, är med på utträdet.

–    Vi hade ett resonemang i styrelsen. Om alla distributionsbolagen skulle vara med skulle vi också vara det.

Men så blir det inte. Också stora Tidningstjänst, med Posten som en delägare lämnar TU. Av samma skäl som Tidningsbärarna, enligt vd Leif Persson.

– Det är ett väldigt stort belopp när man inte vet hur det landar, säger han om TU-avgiften och medlemsnyttan.

Kvar i TU blir då de distributionsbolag, VTD, Prolog och Premo, som är knutna till Stampen, Schibsted och Bonniers, som ”informellt förbundit sig” att finnas kvar i organisationen med sina dotterföretag i tre år, som Ingemar Stensson uttrycker det.

Tidningsbärarna håller dörren öppen för en diskussion om medlemsnyttan och avgiften under hösten. Ingemar Stensson talar om en differentierad medlemsavgift som önskvärd. Att koppla avgiften till företagets lönesumma kan vara giltigt när arbetsgivarfrågor och förhandlingar är en huvudsak. Men i en branschorganisation är inte antalet anställda ett mått på nyttan.

Att betala 300 000 till arbetsgivarorganisationen Medieföretagen och sedan 1,5-1,6 miljoner till TU – utan att ha några givna frågor att få hjälp med är inte hållbart.

–    Vi har alla vår resultaträkning, säger Ingemar Stensson.

Och branschen är pressad av sjunkande upplagor.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.