Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4 till motattack mot SVT

Publicerad: 23 Januari 2012, 10:35

Det är vi som erbjuder public service när SVT ägnar sig åt underhållning, skriver Nyhetsbolagets vd Göran Ellung på AB Debatt.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4Göran EllungEva Hamilton

SVT:s vd Eva Hamilton skrev den 2 januari en årskrönika med bakgrund i utredningen om public service framtid. Hon försvarade där SVT:s ställning gentemot de kommersiella bolagen (men artikelrubriken ”De kommersiella TV-bolagen är en demokratifara” är hårdvinklad): ”SVT är i mätningar mer uppskattat än de andra tv-kanalerna och har dubbelt så högt förtroende som TV4.  Så kanske är det dags att vända på perspektivet och ställa frågan: i vilken utsträckning stör de kommersiella medierna Sveriges Televisions och Sveriges Radios möjligheter att utföra sitt uppdrag?”.

Hamilton avslutar sin artikel med att framhålla public service roll i ett demokratiskt samhälle och SVT som den främsta producenten av public service-tv: ”SVT är viktig för demokratin i ett land där kunskaps-och inkomstskillnaderna blir allt större. Om SVT antingen via ekonomiska åtstramningar eller via ett avsmalnat uppdrag tvingas dra in på den typ av program som flest svenskar tittar på och uppskattar, ja då blir genomslaget svagare och mer begränsat.”

Men i dag går TV4:s Göran Ellung till motattack på Aftonbladet Debatt. Han hävdar att SVT urholkar public service om företaget fortsätter att låta underhållning ta allt större plats i deras utbud: ”Frågan är om inte public service förlorar sin mening om det främst är kommersiella kanaler som breddar samhällsgranskningen.” Han lyfter också fram att det i våra grannländer är kommersiella företag snarare än statstelevisionen som satsar stort på nyhetsbevakning.

Göran Ellungs motattack ingår i marknadsföringen av nyhetskanalen TV4 News, som lanseras imorgon och som kommer att sända svenska och internationella nyheter dygnet runt. Medievärlden har intervjuat Ellung om satsningen här.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.