Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4: SVT:s ökande sponsring trotsar riksdagsbeslut

Publicerad: 23 April 2015, 05:53

Trots riksdagsbeslut på att SVT ska bli mer restriktiva med sponsring ökade SVT:s kommersiella sponsring med 20 procent förra året, skriver TV4.


Ämnen i artikeln:

SponsringSVT

I TV4:s medieblogg skriver kanalens pressansvarige Magnus Törnblom mot bakgrund av en artikel i DN Debatt där det framkommer att SVT förra året ökade antalet kommersiella sponsorexponeringar med 20 procent, till 3 778 stycken.

”Det här sker trots att riksdagen 2009 beslutade skärpa reglerna och att SVT skulle bli mer restriktiva med sponsring, trots att förra året var ett år där SVT inte hade OS, och trots den pågående diskussionen och utredningarna om SVT:s marknadspåverkan”, skriver Magnus Törnblom i mediebloggen.

”Att SVT, med 4,5 miljarder kronor om året i anslag, inte förstår eller bryr sig särskilt mycket om hur de påverkar andra mediers verksamhet och möjligheter i en tid av kraftfull förändring och stora utmaningar det är förvisso bekymmersamt, men knappast någon överraskning för övriga mediebolag eller ovan nämnda skribenter. Men det är ändå rätt förvånande att SVT i det här fallet inte ens verkar fästa vikt vid vad riksdagen beslutat, och vad man velat uppnå.”, avslutar han.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

SponsringSVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.