Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4: SVT fel ute om sponsring

SVT kommer med felaktiga uppgifter om sponsring, skriver Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen och Per Tellander, sportchef Viasat.

Publicerad: 22 September 2010, 11:51

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

SponsringPublic service

Sveriges Televisions sportchef Per Yng hävdar att ett sponsringsförbud för SVT from 2014 skulle försvåra arbetet med att säkra attraktiva sportsändningar i Sverige.

Förutom att påståendet känns märkligt för att komma från en chef på ett medieföretag som varje år har tillgång till 4 000 miljoner i licensavgifter är det felaktigt.

Kommersiella aktörer som TV4-Gruppen och Viasat har sedan lång tid tillbaka arbetat målmedvetet för att erbjuda den svenska tv-publiken högklassiga sportsändningar från attraktiva evenemang ett arbete som vi avser att fortsätta i framtiden. I TV4-Gruppens fall har det till exempel handlat om uppskattade sändningar av stora fotbolls-, handbolls- och friidrottsmästerskap; i Viasats fall om exempelvis hockey-VM, Champions League och VM- och EM-kvalmatcher i fotboll, evenemang där stora delar av utbudet går att se i kanaler som i princip hela den svenska tv-publiken har tillgång till.

Medan Sveriges Television sedan länge abdikerat i kampen om flera stora sporträttigheter till exempel herr- och damlandslagens kvalmatcher till fotbolls-EM och fotbolls-VM är det alltså kommersiella aktörer som tar ansvaret för att dessa matcher sänds i kanaler som når den breda svenska tv-publiken.

Per Yng påstår i sitt inlägg också felaktigt att rättighetsinnehavare ibland kräver en tv-exponering av sponsorer för att SVT över huvud taget ska vara aktuellt som sändande bolag. Det stämmer att vissa rättighetsinnehavare använder sponsorexponering som en av flera parametrar i förhandlingar, men detta sker i mycket begränsad skala, i huvudsak för premiumrättigheter som SVT inte är intresserade av och dessutom endast under förutsättning att sändande lands lagstiftning tillåter sponsorexponering. Det går alltså utmärkt att köpa sporträttigheter även om man inte sänder sponsormeddelanden.

Ett förbud mot sponsring i SVT from 2014 har därför ingen betydelse för SVT:s möjligheter att säkra attraktiva sportevenemang i konkurrens med övriga aktörer på den svenska tv-marknaden.

Texten är ursprungligen publicerad i Dagens Nyheter.

HANS PEKKARI sportchef TV4-Gruppen, PER TELLANDER sportchef Viasat

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

SponsringPublic service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.