Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4 Sverige tar andelar och börjar sälja Play

Publicerad: 9 December 2010, 12:00

TV4:s lokala stationer, som från en början var ett nödvändigt ont, är nu en vinstmaskin som varje år tar marknadsandelar från lokaltidningarna. I år är företaget redan långt förbi budget.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4 startade sina lokala kanaler för att företaget var tvunget enligt koncessionsavtalet. Länge var de en förlustaffär, men nu har det vänt. TV4 ser en enorm potential i den lokala reklammarknaden, som fortfarande helt domineras av dagstidningarna.

TV4:s lokala stationer ligger i dotterbolaget TV4 Sverige. Hittills i år har försäljningen ökat med 24 procent. Förra året sålde TV4 Sverige för 485 miljoner. Årets budget låg på 515 miljoner men försäljningen har redan passerat 600 miljoner. Det kan jämföras med Landsortspressen som sålde för drygt 4 miljarder 2009, enligt IRM:s reklamkaka.

Det har gått jättebra, förra året var ett rekordår trots lågkonjunkturen, och i år slår vi det rekordet rejält, säger Åsa Severed, vd TV4 Sverige.

Det har blivit så att vi successivt tagit marknadsandelar lokalt, främst från tidningarna. Vi får mer pengar ur kundernas budgetar för varje år.

Vad beror det på?

Dels att de lokala annonsörerna tycker att det är lättare att göra tv nu, dels att de märker att de får bra effekt.

TV4 Sverige omfattar 25 stationer som sänder lokala nyheter i 30 olika områden. TV4 Sveriges säljorganisation består av 95 personer som säljer lokalt från 30 orter från Luleå till Malmö.

Vi har en rikstäckande lokal säljorganisation, det är vår största USP (Unique Selling Point). Att vi har en lokal förankring på de orterna vi säljer för, säger Åsa Severed.

Kanal 5 och TV3 säljer visserligen regionalt, men från betydligt färre orter.

Nästa år kommer TV4 Sverige att kunna sälja lokalt även för TV4+, där säljet kan nå lite mindre kunder, och mer specifikt nischen unga kvinnor.
Under nästa år kommer TV4 Sverige också att börja sälja lokalt för TV4 Play.

Exakt hur det ska se ut är inte klart, de strategierna håller vi på att utforma just nu.

Innebär det att ni kommer att sälja ännu mer nästa år?

Ja det hoppas vi verkligen. Det har varit en startsträcka där man tyckt att det verkat jobbigt att jobba med tv, men det håller på att släppa nu.

Det låter som att allt är perfekt, finns det inget som kan bli bättre?

Vi har fortfarande en väldigt liten del av den lokala reklammarknaden.

Hur stor del ska ni ha om fem år?

Kan vi fortsätta öka 20 – 25 procent varje år så är det bra. Det är fortfarande stenhård konkurrens.

Var är konkurrensen tuffast?

Storstad, där har tidningarna en väldigt stark position.

Har de inte en starkare position lokalt?

Inte när det gäller annonspengarna. Lokalt finns det färre alternativ, ibland inget alls, och då är de som vill testa ett alternativ hänvisade till oss.

Har ni några prishöjningar planerade?

Nej.

TV4 Sverige

TV4 Sverige AB är ett helägt dotterbolag inom TV4-Gruppen och har omkring 350 anställda. Verksamheten består av lokala nyhetssändningar i TV4 och nyhetssajter från 24 – i höst 25 – orter, samt försäljning av lokal reklam i TV4:s tablå i 30 olika sändningsområden. Den lokala reklamen kan köpas kring de flesta av TV4:s program, såväl lokala som nationella.

TV4 Sveriges lokal-tv-stationer är: TV4 Gävle, TV4 Göteborg, TV4 Halland, TV4 Jönköping, TV4 Luleå, TV4 Malmö, TV4 Norrköping, TV4 Skaraborg, TV4 Stockholm, TV4 Sundsvall, TV4 Umeå, TV4 Uppsala, TV4 Värmland, TV4 Väst, TV4 Västerås, TV4 Växjö, TV4 Borås, TV4 Dalarna, TV4 Helsingborg, TV4 Kalmar, TV4 Karlskrona, TV4 Linköping och TV4 Östersund, varav de 8 sistnämnda börjat sända i år. TV4 Skellefteå börjar sända i höst.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.