Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

TV4:s vd svarar på kritiken

Publicerad: 23 April 2014, 12:03

TV4:s vd Casten Almqvist svarar på det öppna brev som ett antal medarbetare vid Nyhetsbolaget skrivit till TV4:s styrelse.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

I ett blogginlägg tackar han för brevet och engagemanget, men tillbakavisar också missuppfattningar i debatten kring lokal-tv:

”Den första är föreställningen att lokal-tv är en ‘vinstmaskin’. Det stämmer inte. Sedan tio år tillbaka finns det en väldigt begränsad koppling mellan lokala nyheter och lokala annonspengar. De lokala annonsörerna vill precis som våra nationella kunder gå i våra stora program, och det är den möjligheten som är vårt unika erbjudande till den lokala annonsmarknaden. Däremot har de lokala nyheterna haft en viktig roll i att förstärka TV4 som en del av Sverige.

Den andra missuppfattningen är att TV4 på något sätt skulle vara särskilt gynnade av det politiska systemet. Det enda vi bett om, och fått gehör för, är att vi ska få verka under samma villkor som våra kommersiella konkurrenter TV3 och Kanal5 mfl. som valt att inte satsa på nyhetsjournalistik  och samhällsbevakning. Att vi ska ha samma möjligheter att finansiera vår verksamhet via annonser som de har.

Vi har en särställning i tv-Sverige, som den enda aktör som tar upp kampen med SVT om att granska och skildra det som sker i vårt land och i omvärlden i rörlig bild för hela Sverige.  Den ska vi värna om. I en snabbt föränderlig medievärld kräver det svåra avvägningar och tuffa beslut.

Jag vet att det genom åren kommit mycket idéer och förslag från de lokala redaktionerna kring hur man skulle kunna bygga en starkare position digitalt, och jag kan bara beklaga att TV4 inte varit tillräckligt snabba ur startblocken och påbörjat den resa som vi nu initierat, för många år sedan. Kanske skulle situationen då vara annorlunda.

Men nu måste vi utgå från läget vi befinner oss i, med vikande tv-tittande, oklara regulatoriska förutsättningar och än så länge begränsade intäkter från våra digitala satsningar. Det är bakgrunden till det förslag till beslut som nu föreligger styrelsen, och trots att det är oerhört tungt och har väckt mycket reaktioner omkring oss, så tror jag att det är rätt väg för TV4-Gruppen att gå framåt.”

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.