Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4:s prishöjning: Mediebyråerna ligger inte sömnlösa

Publicerad: 16 November 2010, 12:57

TV4 höjer sina bruttopriser i primetime med 13 procent. Men mediebyråerna är inte bekymrade. Det är nettopriset som är intressant för oss. Bruttopriset är något helt annat, säger Christian Rissel, TV-chef på mediebyrån MEC.


Ämnen i artikeln:

TV4

Det råder en överhettning på TV-marknaden och kanalerna är fullbokade under  lång tid framöver. Enligt Dagensmedia.se ökade investeringarna i mediet med 44 procent under oktober och nu vill TV4 höja bruttopriserna med 13 procent i primetime och 5 procent i off-prime. Nischkanalerna kommer att höja sina priser med omkring 10 procent.

Det här är en nödvändig justering. Sedan år 2000 har priserna halverats och bara mellan 2008 och 2009 har priserna sjunkit med 29 procent i finanskrisens spår. Det är en obalans mellan tillgång och efterfrågan och det måste rättas till, säger Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4.

De mediebyråer som Medievärlden talat med är dock inte oroade för framtiden. För deras del är det nettopriset som är det viktigaste och det kan ofta, genom rabatter och avtal, skilja sig markant från bruttopriset.

De kunder som köper utrymme i TV sporadiskt är de som får ta smällen. De som har mer långtgående avtal kommer att klara sig bättre, säger Christian Rissel, TV-chef på MEC.

Urban Hilding, vd på IUM, säger att prishöjningen varit väntad med tanke på den stora efterfrågan. Och precis som Christian Rissel understryker han att det är nettopriset som är det viktiga.

Tror du att era kunder kommer att börja gå över mer och mer till print nu när det är trångt om utrymme i TV och priserna dessutom höjs?

Det är klart att situationen gör att det spiller över på andra kanaler. Men vi kan inte se någon speciell trend. De flesta av våra kunder har ju en mediemix med flera olika kanaler. De som inte lyckats komma in i tv får göra andra produktionsval, säger Urban Hilding.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.