tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

TV4:s nya organisation

Publicerad: 18 november 2013, 14:22

TV4 delar upp hela verksamheten i fyra områden: Innehåll, Kanaler, Försäljning och Affärsutveckling.

Ämnen i artikeln:

TV4-gruppen

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Med den nya organisationen integrerar TV4 det digitala i hela företaget och Cecilia Beck-Friis, i dag chef för digitala medier, blir vice vd och övergripande ansvarig för affärsutveckling, förvärv och teknikutveckling inom TV4-Gruppen.

Cheferna i de nya enheterna:

Innehåll

- Innehållsdirektör: Johan Kleberg (idag vd för C More)
- Åsa Sjöberg, programdirektör allmän-tv
- Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle
- Clara Scherman, programdirektör inköp  
- Fredrik Olofson, sportchef (är idag biträdande sportchef).  
- Inom kort kommer också chefer för områdena digitalt innehåll och rättigheter att tillsättas.

Kanaler

- Kanaldirektör: Peter Lindström  
- Fredrik Arefalk, kanalchef för TV4 (idag programchef TV4)  
- Annika Järund Larsson, kanalchef för TV4 Play (idag ansvarig för TV4 Play Premium)
- Hans Pekkari, kanalchef för TV12 och TV4 Sport. (idag sportchef)  
- Inom kort kommer också en chef för Sjuan och övriga kanaler att tillsättas. Även distributionschefen David Österlund rapporterar till Peter Lindström, liksom biträdande kanaldirektör Anton Glanzelius, som har planering, tittaranalys och omvärldsbevakning på sitt bord.

Försäljning

- Försäljningsdirektör: Michael Grimborg.  
- Malin Häger, chef för kundgruppen (idag change manager).  
- Carl Hemmingsson, chef för affärsgruppen (tidigare biträdande försäljningsdirektör)
- Lena Hamrin, administrativ chef (idag chef för reklamplaneringen)
- Max Hamberg, chef för försäljningsutveckling (i dag chef för Business Intelligence)
- I den nya organisationen skapas fyra olika områden kund, affär, administration och försäljningsutveckling.

Affärsutveckling och förvärv samt Teknikutveckling

- Cecilia Beck-Friis, vice vd för TV4-gruppen och får ett övergripande ansvar för att skapa ny tillväxt, nya affärer och ny verksamhet både genom egen affärs- och teknikutveckling och strategiska investeringar/förvärv.   
- Arbetet med att sätta organisation och bemanning pågår för fullt.

I TV4-Gruppens ledningsgrupp ingår cheferna för de fyra områdena ovan samt kommunikationsdirektör Åsa Jamal och ekonomidirektör Eva-Lotta Malmfält.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev