Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4:s hackathon om annonsaffären gav resultat

Publicerad: 16 Februari 2015, 13:23

I fredags avslutades TV4:s hackathon förra veckan. De 14 teamen utvecklade prototyper, varav några kommer att utvecklas vidare.


Ämnen i artikeln:

TV4

Totalt 60 personer uppdelade i 14 team deltog i TV4:s hackathon men fokus på reklamaffären i slutet av förra veckan. Utöver TV4 deltog Bonnier Insight och Burt samt tre helt externa team: Appbyrån Apegroup, ett team med studenter från Hyper Island och ett team som kallade sig ”Unga ögon” och bestod av ett gäng 19-22 åringar.

Några exempel på vad som utvecklades: En grupp byggde ett takeoverformat för Play som täcker hela sidan (inte bara spelaren). En annan grupp byggde en browserplugin som, baserat på data från Bonnier Insight, visar vilka målgrupper som besöker sidan i realtid. Något som kunde vara mycket användbart för annonsörer som där får en direkt bild av målgruppen.

Man har tänkt rätt, och det har resulterat i många nyttiga lösningar. Nu kommer vi att gå igenom och utvärdera alla prototyper för att se vilka vi ska gå vidare med. Vissa kändes det som att vi kan göra direkt, medan andra kan kräva lite mer tid, säger Per Åström som är innovationschef på TV4-gruppen.

Majoriteten av deltagarna var utvecklare, men det var också en del folk från säljavdelningen med.

De med säljkunskap fick gå runt mycket mellan teamen och förklara hur försäljningen går till, hur efterfrågan från marknaden ser ut, och hur olika produkter fungerar på marknaden.

Kommer ni att ta med er det sättet att jobba?

Ja, det är en av våra värderingar, att vi ska samarbeta över avdelningsgränserna, och det här var verkligen att leva den värderingen fullt ut.

Enligt Per Åström var det också väldigt lyckat att ha med externa team som kunde se verksamheten utifrån.

De har en tro på att allt går att göra, och det är kul att få ha det så nära. Vi kanske ser svårigheterna med vissa saker och stannar upp istället för att följa tråden fullt ut ibland.

Blir det fler hackathons?

Jag tror att vi kommer göra om det. Vi körde en snabb utvärdering efteråt. Deltagarna var väldigt nöjda. Företagsledningen, som var med på presentationerna i fredags, var väldigt imponerad över hur långt grupperna kommit med sina prototyper.

TV4 kör hackathon för att utveckla annonsaffären

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.