Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

TV4:s beslut förändrar inte annonsmarknaden

Publicerad: 9 April 2014, 10:45

Visst kan lokala tidningshus gynnas när TV4 skrotar sina lokala nyhetssändningar. Men ur ett annonsörperspektiv förändras inte mycket. Det anser Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Staffan SlörnerSveriges Mediebyråer

Annosörer köper i regel inte specifikt utrymme kring de lokala nyheterna. Däremot köper de ett visst antal kontakter i en viss region. Så beslutet att lägga ner de lokala nyhetssändningarna kommer inte att förändra hur pengarna i mediekakan fördelas. Det menar Staffan Slörner.

Och det här har säkert TV4 räknat på.

Men de lokala tidningsföretagen kan ändå gynnas av beslutet menar han.

Deras räckvidd bygger på att de är bra på det lokala nyhetsarbetet. Och där blir det färre konkurrenter i och med det här.

TV4 lägger ner sina lokala nyhetssändningar

Olov Carlsson: ”Jättetråkigt besked 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.