Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4 Plays lokala försäljning rusar

Publicerad: 13 April 2015, 11:15

PREMIUM TV4 Plays lokala annonsförsäljning har tresiffriga ökningstal i år. Medievärlden Premium har intervjuat TV4:s digitala affärschef Gabriel Ashman som är öppen för att låta besökarna styra över reklamen i framtiden.


Ämnen i artikeln:

TV4 Play

TV4 Play har ökat tittandet, mätt i strömstarter, med 84 procent hittills i år. Försäljningen har ökat med 34 procent.

Och då ska man veta att Q1 är en svår period med en del tuffa förhandlingar. Och att det är ställt mot ett bra Q1 2014, säger Gabriel Ashman.

Årsavtalsvolymen har ökat med 51 procent, och de intäkterna räknas först när investeringarna väl görs.

Den siffran säger något om hur resten av året kommer att bli. Första kvartalet blir ibland mer som en del av förra året. Nu i april är avtalsförhandlingarna klara och kunderna börjar investera enligt de avtal vi gjort.

Räknar du med ännu högre tillväxt Q2?

Ja, det gör jag faktiskt, vi har en konsumtion som utvecklas fantastiskt bra, och om det fortsätter och konjunkturen håller i sig borde det bli ännu mer tillväxt.

Men det som verkligen exploderat är den lokala försäljningen som ackumulerat i år har ökat med 110 procent jämfört med hela 2014.

Det vi sålt in hittills i år är 110 procent mer än vi sålde under hela 2014, och då har vi nio månader kvar att sälja.

Förklaringen är en ökad efterfrågan och en ny produkt som möter denna efterfrågan på nya sätt.

Vi hade redan en lokal produkt, men vi fick höra från marknaden att den inte fungerade. Det var en produkt som var gjord inifrån och ut, som passade oss bra, men inte marknaden.

Därför startade TV4 ett stort projekt för att utveckla en ny produkt för de lokala marknaderna.

Vi lade ned mycket tid i fjol på att fråga kunder, säljare och fokusgrupper hur deras drömprodukt skulle se ut. Allt från prissättning och bokningsregler till geografiska områden. Vi gick ut, lyssnade och gjorde om, och effekten kom.

Läs fortsättningen av intervjun på Medievärlden Premium.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TV4 Play

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.