Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4 om nya kanalen: Det ska kännas att det är live

Publicerad: 3 Oktober 2011, 07:59

I januari får Sverige sin första renodlade nyhetskanal i tv. TV4:s Nyhetskanalen kommer att sända dygnet runt, utan uppehåll.


Ämnen i artikeln:

Göran EllungTV4

Nyhetspulsen är vital för TV4:s stora nyhetssatsning. Kanalen ska sända svenska och utländska nyheter dygnet runt, i samarbete med jättar som BBC eller CNN. Medievärlden träffade Göran Ellung, programdirektör för Nyheter och aktualiteter på TV4.

Har inte Internets enorma och ständigt uppdaterade nyhetsutbud gjort den här typen av kanal överflödig?

– Nej. Vi tittar mycket på våra nordiska grannländer. TV2 News i Danmark, som vi nyligen besökt, är inne på femte året. De börjar närma sig fyraprocentsstrecket. Då har du en väldigt stor kanal.

Göran Ellung säger sig inte drömma om att vara uppe på den nivån i närtid. Men nyhetskanalen i Norge har gjort en liknande resa och han tror att det kan finnas ett latent behov hos svenskarna att hela tiden kunna hålla sig uppdaterade på den skärm man vanligtvis ser på tv på; i vardagsrummet, i köket eller på arbetsplatsen.

– Om vi också finns i mobilen, i iPaden och på nätet, så kan du se oss på precis det sätt du vill. Under terrorattackerna mot Norge var det många som höll sig uppdaterade via nätet, men det är också många som vill se den här typen av breaking news på en riktig kanal.

I september beslutade TV4:s styrelse att spara 50 miljoner inom en tvåårsperiod. 400 personer berörs.

Ändå gör ni en sådan här storsatsning?

– Det är klart att många undrar, ska ni både gasa och bromsa samtidigt?. Men vi är över 440-450 redaktionella medarbetare som gör TV4:s samhällsjournalistik. Vi ligger en bra bit över en halv miljard i kostnad.

Om TV4 över en längre tid ska kunna hålla samma nivå och kvalitet, menar Göran Ellung, måste företaget sprida ut kostnaderna från TV4 till fler mottagare.
– Jag måste effektivisera, hitta nya sätt att jobba inom de närmaste två åren. En del av de här personerna och kostnaderna flyttar jag över till Nyhetskanalen, som förhoppningsvis ska växa.

Också på den fronten är Ellung optimistisk. Fler kommer att arbeta med kanalen och fler kommer vilja ha den, tror han, vilket förstås ger nya intäkter.

– Dessutom ska vi söka nya kunder, innanför och utanför Bonnier. Det är klart att det går att hitta samarbeten med alla de tidningar som finns i vår sfär. Och även nya mottagare vi har precis slutit ett avtal om tv-skärmar ute på flygplatser.

Vad gäller annonsörer erbjuder Nyhetskanalen ett antal utvalda partners att vara med från start, för en inte alltför stor peng.

– De får sedan dela på hela annonsutrymmet. Vi kan inte avslöja några namn nu, men det är de som gifter sig väldigt väl med nyhetsförmedling.

Samarbetet med BBC låter också spännande, men är det helt klart?

– Nej, vi förhandlar fortfarande. Det har hållit på ganska länge, så vår känsla är väl att det borde vara klart, men det är det inte

– Men jag fick precis ett mejl från CNN som undrar varför de inte har blivit tillfrågade.

– BBC-samarbetet skulle främst vara kring nyhetsmagasinet World News. Framför allt ska Nyhetskanalen vara en konstant uppdatering, en närvaro. Det ska kännas att det är en livekanal.

Till sin hjälp har Nyhetskanalen inte bara TV4:s stora redaktion i Stockholm, utan också 25 lokala stationer runt om i landet.

– Det lokala kommer ha stor betydelse. Och så har vi våra utrikeskorrar. På allt detta, en internationell partner. Sammantaget ett väldigt spännande koncept!

Hur ska ni göra för att ge tittarna en fördjupad bild, en analys?

– Vi vill ha politik och ekonomi som viktiga beståndsdelar i kanalen. Man vill veta mer om de politiska konsekvenserna [av en händelse] och inte minst de ekonomiska, med tanke på hur världen ser ut just nu.

Göran Ellung tror dock att fördjupningen bör komma löpande.
– När Borgs budget landar ska vi genast diskutera den. Man ska inte behöva vänta till 22-nyheterna för att få kommentarer. Då finns det en risk att man går in på nätet för att förstå nyheten bättre.

– Drömmen är att det här, liksom vår motsvarighet i Danmark, ska bli en kanal som konkurrenterna måste förhålla sig till. Som sätter agendan.

Finns det också varnande exempel i Europa?

– Jo, vissa har alldeles för tidigt satt sig i långa, konferensliknande studiosamtal och tappat den puls som måste finnas där hela tiden. Om vi börjar fylla ut tiden på det sättet, då går tittarna hellre till nätet.

Jag tror att det var en anledning till varför inte SVT24 fungerade. Den upplevdes som för stilla.

Nyhetskanalen har arbetat med att skaffa en direkt fiberkoppling till riksdagen för att kunna vara närvarande i hjärtat av det politiska Sverige.
– Då kan vi ha en studio där vi direkt kan fånga politikerna. Det är bättre än att ha exakt programmering, som en vanlig kanal. Den här typen av flöde och flexibilitet ska vara motorn i Nyhetskanalen.

Vad gäller Sveriges Radios nyhetssatsning tycks han förvånad över att alls bli ombedd att kommentera.

– Ja, det SR gör har vi ju gjort i tre år. De kanske har tittat på oss och sett att det ser spännande ut. De har många som arbetar med samhällsjournalistik och många utrikeskorrar, så om de utnyttjar sina resurser rätt kan de få en väldigt bra kanal. Men det är ingen satsning som är jämförbar med vår.
– En kanal på nätet, med all respekt, jag vet hur svårt det är att ha någon stor tittning eller lyssning på en sådan kanal. Den är väldigt marginell.

Ni lanseras den 24 januari 2012. Vilka händelser planerar ni att bevaka?

– Går man utanför landets gränser startar det amerikanska valet ungefär då, med de första primärvalen. Men det är det oväntade det som hänt i Nordafrika, den japanska jordbävningen som kommer få den här kanalen att överleva, snarare än det man kan skriva in i dagordningen redan nu.

Har ni några nyhetsankare klara?

– Vi är inte färdiga, men det kommer att vara två personer, till att börja med, som personifierar kanalen. Sen tror jag att man måste våga pröva både nya och gamla namn. För kanalen ska vara annorlunda. Lite mer uppkäftig och busig.

Men har ni några konkreta mål i siffror?

– Jag tror att man ska förvänta sig en låg nivå. Det tar tid att bryta igenom. De nordiska kanalerna som startade för 5-6 år sedan började med blygsamma andelar. Förhoppningen är att vi är uppe i en mycket högre andel efter tre år. Några procents andel. Och då har du verkligen en publik, en funktion som ingen annan kanal har. Den har också ett annat värde: ett demokratiskt yttrandefrihetsvärde.
 – Det kan inte bli mer kommersiell public service än så här, sammanfattar Göran Ellung stolt.

Ämnen i artikeln:

Göran EllungTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.