Medievärldens arkiv
TV4 livesände pilot för att testa interaktiviteten
Publicerad: 6 oktober 2014, 11:27
När engagemang i andra kanaler blir viktigare för tv-program ökar behovet av att testa engagemanget på förhand, säger Jonathan Nordin på TV4.
TV4 har i september livesänt piloten till programmet ”Spring!” som är i samma genre som ”På rymmen” som gick på 90-talet.
Att göra en offentlig pilotsändning visade sig vara mycket lyckat. Det har mig veterligen inte gjorts förut på TV4. Det här var vår första crowdsourcade utveckling av ett tv-program.
Varför gjorde ni det?
För att vi behövde testa programformatets hela mekanik. Stadsjakts-tv är ett format som engagerar tittarna och allmänhetens påverkan är en avgörande faktor för programidén.
Twitter har varit huvudkanalen för kommunikationen mellan deltagarna och tävlingsledningen, och för de tittare som velat kommunicera med deltagarna. Facebook har också använts men på grund av den begränsade tiden (4 dagar) blev det inte lika stor aktivitet där.
Twitter är oslagbart för att berätta för många människor snabbt.
Hur har responsen varit?
Vi har fått bra feedback på vad tittarna tycker att vi ska ändra på. Vi fick in flera tips som påverkade tävlingens utgång, och väldigt positiv respons från de orter vi sände från. Lokaltidningarna har skrivit omfattande om tävlingen, och det är klart det märks när sex tv-team stormar fram på gatorna.
Var det något som inte fungerade?
Ja, det var flera saker som behövde korrigeras både i tävlingsreglerna och i formatupplägget. Men det var ju hela syftet med testet, att identifiera svagheterna i en verklig miljö
Är det här något som ni kan komma att testa även för andra program?
Det tror jag. Givet den verklighet vi lever i där ett tv-program omfattas av så mycket mer än tv-rutan är det avgörande att hitta format som engagerar. Då kan livepiloter vara ett effektivt sätt att utreda hur pass interaktivt ett program är.