Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV4 kör hackathon för att utveckla annonsaffären

Publicerad: 30 Januari 2015, 13:26

Om två veckor anordnar TV4 vad som antagligen är Sveriges första hackathon med fokus på annonsaffären.


Ämnen i artikeln:

TV4

Två dagar i mitten av februari, kommer den TV4:s utvecklare, tekniker, säljare, reklamplanerare och affärstutvecklare bilda team och jobba fram prototyper för framtidens annonsaffär.

Målet är att ta fram prototyper, inte sådan som är färdigt att rulla ut, men nog färdigt för att man ska kunna klicka runt och uppleva det. Förhoppningen är att det också kommer fram saker vi kan ta vidare, säger Per Åström som är innovationschef på TV4-gruppen.

Ett syfte är att få en chans att tänka på framtiden längre och friare än vanligt och att få ihop folk från olika delar av organisationen som får tänja gränserna tillsammans.

Han tror att det blir sammanlagt runt 60 – 70 personer som deltar. Utöver TV4:s personal kommer ett team från finska MTV, ett från Bonnier Insight och ett från Burt som levererar teknik till Bonnier Insight. Dessutom kommer minst ett helt externt team som anmält intresse via TV4:s utvecklingsblogg.

Tanken är att våga utmana oss själva lite och få idéer från folk som upplever oss utifrån.

TV4 har tidigare haft hackathons för utvecklarna, men det är första gången de involverar folk från många olika delar av mediehuset.

Det handlar inte bara om nya annonsformat. Sådant som att öka tittandet och puffa för nya program påverkar också annonsaffären, och det är rätt kul idéer som börjat komma in internt redan nu.

Läs mer på TV4:s utvecklingsblogg.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.