Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV-vdarna gjorde skicklig reklam – men trampade över

Publicerad: 17 Januari 2007, 14:07

- De är mediemänniskor, de har näsa för reklam, säger digital-tv-kommissionens ordförande Lorentz Andersson om angreppet från tio tv-vdar i Svenska Dagbladet. Han har inget emot diskussionen, men angreppet på kommissionens huvudsekreterare Pierre Helsén kallar han ett övertramp: - Jättefult!


I nästa vecka drar digital-tv-kommissionen igång en stor kampanj i Stockholm inför att det analoga marknätet läggs ner. Med i den buss som kommer att turnera runt finns inte bara nämnden och Teracom – som svarar för den markbundna digitaltekniken – utan alla andra aktörer.
– De som skrev debattartikeln är ju med nästa vecka, säger Lorentz Andersson, landshövding i Västerbotten,  inte utan viss munterhet.
– Bussen är ju gemensam.
I sin debattartikel kritiserade vd-arna Digital-tv-kommissionen för att gynna den markbundna digitaltekniken och via Teracom dotterbolaget Boxer. Det tillbakavisar Lorentz Andersson.
– Vi har inte i uppdrag att sälja någon lösning. Och vi redovisar tydligt alternativen, med satellitsändningar och kabel.
Lorentz Andersson har inget emot debatten – det ger uppmärksamhet åt digitalövergången och det är i grunden positivt. Så någon anledning att riva upp samarbetet kring nästa veckas kampanj ser han inte alls.
Däremot reagerar han starkt på att debattartikeln misstänkliggör huvudsekreteraren Pierre Helsén för att ha en koppling till Teracom.
– Det är jättefult. Vi behöver kompetens från branschen. Pierre satt i Boxers styrelse som representant för dåvarande minoritetsägaren Skandia.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.