Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tv-tittandet 2016 – TV4-Gruppen framåt

Publicerad: 13 Januari 2017, 09:41

Det totala tv-tittandet på linjär-tv minskade förra året, visar siffror från MMS. Men TV4-gruppen ökar tittartidsandelen hos såväl befolkningen som helhet som i huvudmålgruppen.


Ämnen i artikeln:

TV4Mathias BergTV4-gruppen

När MMS släppt sina siffror för 2016 års tv-tittande står det klart det totala linjära tv-tittandet gick ned med 3,6 procent 2016 jämfört med året innan. Det betyder att den genomsnittlige svensken kollade på linjär-tv 2 timmar och 29 minuter om dagen, vilket är en minskning med omkring 5,5 minuter.

Men siffrorna visar också att TV4-Gruppen noterar sina högsta tittartidsandelar någonsin. TV4-gruppens huvudmålgrupp är 15-64-åringar och i den nådde man 32,4 procent (31,7) i andel. Siffran är den högsta hittills. För TV4 var andelen i huvudmålgruppen 21,1 procent, vilket är den högsta andelen på ett decennium. Under året slog TV4-Gruppen också rekord i tillbringad tid. På TV4 Play ökade man den tillbringade tiden med över 7 procent, till 64 miljoner timmar.

”TV4 Plays stora framgångar – både vad gäller inloggning och ökad konsumtion – och att vi så pass väl lyckats hålla emot den vikande putten, visar att vår plattformsoberoende strategi är rätt väg att gå. Det lägger också grunden för våra fortsatta satsningar på det starkaste svenska innehållet och ännu bättre tittarupplevelser under 2017. Liksom än mer relevanta målgrupper för annonsörerna, där transparens och mätbarhet blir nyckelfaktorer när vi rör oss mot en tv-marknad där man inte gör skillnad på linjär och digital video”, säger TV4-Gruppens operative chef Mathias Berg, i ett pressmeddelande.

SVT nådde flest vad gäller befolkningen som helhet med en andel på 36,1 procent (35,9). Därefter kommer TV4-gruppen som nådde 30,9 procent (30,5). MTG nådde 15,6 procent (14,6) av helhetsbefolkningen och Discovery Networks 10,5 procent (11,8).

I målgruppen 15-64-åringar nådde MTG en andel på 19,4 procent. Samma siffra för Discovery Networks låg på 13,3 procent.

mms-siffror-andelar-2016

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4Mathias BergTV4-gruppen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.