Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV tappade 19 procent i november

Publicerad: 13 December 2011, 07:54

De totala annonsköpen minskade med nio procent i november men blev ändå den näst starkaste månaden sedan mediebyråerna startade sina mätningar.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

November blev en mörk månad för tv som minskade med hela 19 procent jämfört med november 2010. En anledning kan vara att flera stora annonsörer redan i oktober investerat hela sin avtalade årsvolym enligt Håkan Gustafsson, mediachef på Aegis Media:

Med den avtalskonstruktion som de flesta annonsörer har haft i år innebär detta högre priser på den överskjutande volymen, vilket har fått många att styra om dessa investeringar till andra medier, säger han i ett pressmeddelande.

Storstadspressen tappade också i november, 8 procent, jämfört med samma månad i fjol. Kvällspressen låg kvar på samman nivå medan övrig morgonpress ökade sin försäljning via mediebyråer med 2 procent.

Den totala volymen som gick via mediebyråerna minskade med 9 procent i november.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.