Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tv-satsningen drar ner Aftonbladets resultat

Publicerad: 13 Februari 2015, 07:04

Aftonbladet ökar sina digitala intäkter men lyckas inte behålla sin marginal. Vilket bland annat beror på kostnader för webb-tv och jakten på lokala annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Aftonbladets digitala intäkter för 2014 blev nästan 700 miljoner svenska kronor, en ökning med 11 procent jämfört med 2013.

Printintäkterna sjönk med 110 miljoner kronor under fjolåret, vilket motsvarar en minskning på 7,7 procent. Upplagan minskade med 17 procent men prishöjningen på två kronor i somras gjorde att intäkterna bara minskade med 8 procent för helåret.

Den totala rörelsemarginalen sjönk från 14 procent 2013 till 12 procent för 2014. Två förklaringar är satsningarna på Aftonbladet tv och jakten på lokala annonsörer, inte minst på mobilsidan. Där har gjorts ett antal stora investeringar under året.

Jan Helin, affärsområdeschef Schibsted Publishing och publisher för Aftonbladet är nöjd med siffrorna:

Schibsted Publishing och Aftonbladet levererar ett jämförelsevis mycket starkt resultat sett till den allt snabbare strukturomvandlingen i vår bransch. Det ger oss möjligheter att satsa på strategiska utvecklingsområden.

Rekordresultat för Schibsted i Sverige

Svenska Dagbladet ökar marginalen

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.