Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV rusade i september

Publicerad: 8 Oktober 2013, 05:31

Annonstrycket har ökat i tv. I september ökade försäljningen med 44 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

En förklaring är fler faktureringsdagar i år jämfört med i fjol. Vissa köp i slutet av månaden kan också handla om kampanjer som även går i oktober. Sammanlagt köptes det tv-reklam för nära en halv miljard under månaden.

I augusti backade tv-försäljningen med 6,4 procent. Den totala försäljningen för 2013 hittills är 2,4 procent högre än vid samma tid ifjol.

Internetannonseringen ökar också starkt. Tillväxten blev närmare 90 miljoner i september vilket motsvarar en ökning på 56 procent.

Dagspress fortsätter dock att tappa i september. Landsortspressen förlorade 23 procent av de mediebyråförmedlade annonserna jämfört med 2012. Storstadspressen nära 14 procent och kvällspressen 11 procent.

Totalt är reklamköpen via mediebyråer 2 procent lägre än fjolårsnivån.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.