Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tv minskar – dagspress ökar

Publicerad: 18 November 2008, 15:24

I oktober backade reklaminvesteringarna för första gången i år, som en följd av finanskrisen Nedgången var 8 procent mot föregående år, för tv 22 procent och radio 26 procent, enligt Sveriges Mediebyråers mediebarometer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dagspress ökar däremot, landsort med 7 procent, storstad med 6 procent. Kvällspress ökar med 5 procent.

Internet ökar med 6 procent.

”Vi börjar nu se större effekter av turbulensen i finansbranschen, dels direkt genom att planerade kampanjer skjuts upp och dels genom att många annonsörer väljer att avvakta med nya kampanjer. Som vi tidigare har noterat så är det främst medier som inte har knutit upp investeringarna i årsavtal som tappar mark. Dessutom görs många bokningar med lång framförhållning som gör att vi får en förskjutning på flera månader vilket gör det svårt att se hela effekten”, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Tufft för tv, radio och utomhus i oktober.

{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=28}
Axel Håkansson

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.