Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV fullbokat i april

Publicerad: 17 Maj 2011, 05:40

Medieinvesteringarna ökade med 16 procent i april, och tv är helt fullt. Många tv-annonsörer kan trots årsavtal inte få ut sina planera kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Tvmedieinvesteringar

De kategorier som ökade mest jämfört med april i fjol var: DR/annonsblad, tv, och utomhus. Dagspress, internet och radio hade däremot en svag utveckling. Totalt förmedlades 1,3 miljarder kronor via mediebyråer i april.

Tv har utvecklats starkt, men kommer att behöva justeras ner på grund av underleverans.

”Det är olyckligt med efterfrågeöverskottet för TV eftersom det gör det svårt att använda TV på ett planerat sätt. Under april månad såldes det omkring 15-20 procent fler kontakter än vad som levererades, vilket gör att ökningen för tv i april kommer att behöva justeras ner efter krediteringar av underleveranser. Som en direkt konsekvens av det blev kanalerna också mer defensiva med att bekräfta bokningar för maj där ganska mycket av det som bokades inte fick plats”, kommenterar Håkan Gustafsson, mediachef, Aegis Media

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Tvmedieinvesteringar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.